interword

10 gyakori hiba, melyet a márkák elkövetnek a közösségi médiában

Olvasási idő 4 perc
2018. 08. 16. csütörtök
Egy cég, márka jó eséllyel már réges rég felismerte, hogy ott a helye a közösségi médiában, ezért van Facebook, Instagram, és akár Twitter profilja is. A felismerés azonban nagyjából semmire sem elég, amennyiben a jelenlét nem megfelelő, zavarosak az elképzelések és hibát hibára halmoznak az adott csatornákon keresztül. 

Ha már van oldalad, vagy most fontolgatod az indítását, megmutatjuk azokat a bakikat, melyeket érdemes (sőt, kötelező!) elkerülnöd, ha nem szeretnéd, hogy követőid elforduljanak tőled. 

Sokan gondolják, hogy egy oldal kezelése nem igényel komolyabb szaktudást, hiszen bárki bármikor meg tud írni egy posztot, kirakni egy fotót, lecserélni egy borítóképet. Ezzel lássuk be, nem is nagyon érdemes vitába szállni. Ezen az alapon egy húslevest is megfőz akárki, sőt, még jól is lehet vele lakni, de nem biztos, hogy legközelebb is kérünk az illetőtől.

Valahogy így megy ez a közösségi médiában is: a következetlenül megosztott bejegyzésekben nincs sok köszönet. Követőink jó esetben egy idő után csak rákattintanak az “Unfollow” gombra, rossz esetben pedig teljesen hiteltelennek tartanak majd minket. Közösségi média oldalaink üzemeltetéséhez komoly stratégia kialakítása szükséges. Egy jól összeállított terv segítségével képesek leszünk reagálni a változásokra, segít az elemzésben, a követők szeretni fognak, és elköteleződnek mellettünk.

Tipp: egy egyszerű Excel táblázat sokat segíthet a tervezésben, de ne félj akár szakértőhöz fordulni a témában.

Egy márka fejlődésében fontos szerepet játszik a pozicionálás. Amennyiben nincs meghatározott arcunk és hangunk, nem él rólunk egy jellemző kép az emberek fejében, elveszünk a térképen. A közösségi médiában is fontos, hogy hűek maradjunk önmagunkhoz, megfelelő hangnemet üssünk meg, ne váltogassuk stílusunkat napról napra. Instagramon a képeink színvilága legyen egységes (a filterek okos használata segít ebben), és Facebook-on is megszülethet a posztjaink jellemző struktúrája, hangvétele (a megfelelő emojik, következetes emoji használat hozzájárulhat ehhez). Döntsük el, hogy mi a márkánk missziója, a sztori, ami mögötte van, és kommunikáljuk ezt megfelelően a közönségünk felé.

Óriási lehetőséget szalasztunk el, ha vállalkozásunk oldalain elmulasztjuk helyesen kitölteni a névjegyet. Amellett, hogy a látogatók innen szerezhetnek be létfontosságú információkat rólunk, a közösségi média oldalak számos funkciót automatikusan biztosítanak számunkra, amennyiben helyesen meghatározzuk, kik vagyunk (pl.: hotelek, vagy éttermek esetében foglalási lehetőség).

Az egyik legnagyobb hiba, ha nem tudjuk, kihez beszélünk. Ismernünk kell a közönségünket ahhoz, hogy megfelelően szólhassunk hozzájuk, illetve releváns, őket érdeklő tartalmat gyártsunk. Ha nem értik, miről beszélünk, egyáltalán nem biztos, hogy velük van a baj…

A közösségi média lényege (ahogyan a neve is mutatja), hogy közösséget építsünk, ez pedig nem működik egyoldalúan. A kreativitás fogalma itt hatványozott jelentőséggel bír, ne toljuk az arcukba közvetlenül azt, amivel kereskedünk, erre nem sokan kíváncsiak. Helyette fontos, hogy valamiféle értéket adjunk a mindennapjaikhoz, ehhez pedig tudnunk kell, mit tartanak értékesnek. Nyugodtan kezdeményezzünk beszélgetést velük, bátorítsuk őket interakcióra, így fog kiderülni, mi az, ami bejön, és hanyagolhatjuk azt, ami nem.

Egy másik jellemző hiba, ami az előző pontból is fakad, hogy nem ott próbáljuk meg elérni követőinket, ahol valójában jelen vannak. Az idősebb korosztály  (nem akarjuk, hogy 40 évesen bárki is öregnek érezze magát, de jelen esetben ők ezt a szegmenst képviselik :) ) nagy részének az Instagram ismeretlen terep. Ezért akármennyire vagyunk kommunikációs szempontból a topon, erőfeszítéseink hiábavalónak bizonyulhatnak, amennyiben csak ezen a platformon célozzuk őket.

A túl gyakori, vagy éppen ritka jelenlét is problémát okozhat. Előbbi esetén kifejezetten idegesítővé válhatunk, utóbbinál pedig egyszerűen nem tudnak majd hova tenni minket az ad hoc jellegű bejegyzésekkel. Az első pontra visszatérve: egy terv rengeteget segíthet, illetve kezdetben ajánlatos heti 3-4 bejegyzésnél maradni - ez jó kiindulási pont a későbbiekre. Ha elég, tartsuk meg a jól bevált számot, ha kevés, emelhetjük a tétet. A “minőség fontosabb a mennyiségnél” című recept pedig itt is beválik, inkább legyen kevesebb, minőségi tartalom, mint sok elpuskázott bejegyzés.

A közösségi média oldalak folyamatosan fejlődnek, sorban érkeznek az újabbnál újabb, egyedi funkciók, melyek tesztelésének elmulasztása nagy hiba. Instagram Stories és Highlights, Live Story, szavazások, Facebook-os élő bejelentkezések - csak néhány közelmúltban indult újdonság, melyek egyszerűnek szánt tartalmat is különlegessé tudnak tenni kreatív felhasználásukkal. Próbálkozzunk velünk bátran!

forrás: Sketch App Sources

Látogatóktól érkező megjegyzésekre reagálni kötelező. Ez persze nem azt jelenti, hogy bátran szálljunk vitába a trollhadsereggel, de a negatív véleményeket is kezelhetjük elegánsan, és akár jelezhetjük, hogy privát üzenetben is felkeressük az elégedetlenkedőt. Így egyrészt megmutatjuk, hogy törődünk látogatóinkkal és fontos számunkra, mit gondolnak, másrészt pedig bizalommal fordulnak majd hozzánk a későbbiekben, bármiről is legyen szó. Ne felejtsük el megköszönni, lájkolni, akár “szívecskézni” a pozitív reakciókat sem - ez is segít a márkához való kötődést kialakításában.

Egyes márkák profilja bizonyos szintű komolyságot követel meg, de egy kis szórakozás mindig belefér - a közösségi médiában pedig megmutathatjuk, mennyire jófejek vagyunk! Nem kell túlzásba vinni a humorizálást, viszont néha belefér egy-egy poén, mém, lazább irodai kép, szójáték… Apropó, játék! Bátran szervezzünk nyereményjátékot (persze a szabályok betartásával, melyekről korábban mi is írtunk már). Egy apró ajándék (lehet nagyobb is) nekünk semmibe sem kerül, viszont nagyszerűen aktivizálja a közönséget: részt vesznek, kommentelnek, lájkolnak, elérést generálnak. A játék típusától függően pedig a résztvevők által beküldött tartalmat (pl.: kép, szöveg) a későbbiekben még fel is használhatjuk kreatívan. A beküldők imádni fogják, hogy éppen az ő alkotásukat tettük közzé, és  büszkén osztják majd meg ismerőseikkel a bejegyzéseket.

Ikonok egész sora áll rendelkezésünkre, hogy feldobjuk, színesítsük, illusztráljuk, vagy éppen alátámasszuk a mondandónkat. A bőség zavara azonban sokakat megtéveszt, és hajlamosak túllőni a célon egy egész smile ezreddel, vagy oda nem illő ikonok használatával. Bánjunk velük okosan! Emellett pedig rendszeresen frissítsük borítóképünket, és ügyeljünk a minőségre akkor is, ha bejegyzéshez töltünk fel képet, grafikát, kreatívot.

Korábban is írtunk már könnyen elkerülhető Facebook-bakikról, itt olvashatod el!

Forrás: DhariLo
Gabi írta Gabi