interwordinterword web & social | Online marketing ügynökség | Veszprém

0

10 lecke a mindennapokhoz a közösségi médiából

Olvasási idő 5 perc
info tipp 2019. 07. 25. csütörtök
Kétség sem fér hozzá, hogy a közösségi média a legrosszabbat és a legjobbat is ki tudja hozni belőlünk. Teret adhat a tettetésnek és egymás lehúzásának, másrészt új utakat nyithat meg hasonló érdeklődési körű felhasználók között. Mivel a személyes kapcsolat lényege hiányzik belőle, bátrabban, gátlástalanabbul kommunikálunk egymással.
Ha a közösségi médiára úgy tekintünk, mint az életünk miniatűr makettjére, új dolgokat fedezhetünk fel. Például láthatjuk, hogy akik a legsikeresebbek a közösségi médiában, egytől egyig kitartanak a saját céljaik mellett, és ők lehetnek a követendő példák a való életben is. Viszont van itt még 10 dolog, ami segíthet tisztábban látni az online jelenlétünket.

1. Mindannyian emberek vagyunk 
Attól függetlenül, hogy online vagy offline vagy-e, mindig tartsd észben, hogy igazi emberekkel kommunikálsz. Hangsúlyozom, átlagos emberekkel. Az online lét szépsége, hogy az élőben jelenlévő akadályok könnyebben áthidalhatók. Amikor nem teljesen vagy tisztában azzal, kivel társalogsz, kevesebb esély van arra, hogy a presztízsbeli különbségek útját állják egy jó beszélgetésnek. Viszont ami még az online ismertségeknél is többet számít, az annak a lehetősége, hogy az online kapcsolatokat élő ismertségekké fejleszd.
#WeAreAllPeople

2. Légy kedves
Minden interakció során megvan a lehetőséged kedvesnek és elutasítónak lenni. A különböző vélemények megférnek egymás mellett, de ehhez szükség van empátiára a vélemény kinyilatkoztatásakor és fogadásakor. Továbbá sosem tudhatjuk, hogy egy jól felépített online személyiség mögött milyen érzések húzódhatnak igazából, ezáltal nem láthatunk a tettek mögé sem teljes biztonsággal.
#BeNice   

3. Ne hasonlítgasd magad másokhoz 
Elég könnyű azt feltételezni, hogy mindenki élete könnyebb a tiednél, amikor az ismerőseid csak a trópusi nyaralásokat és a családjukkal töltött idilli pillanatokat osztják meg. De ami ebből nem látszik, azok a pozitív kép mögötti problémás körülmények: elhagyott bőröndök, hisztis gyerekek, kutya által szétrágott lábtörlő. A legtöbb ember csak egy nagyon kis részét mutatja meg az életének, és nagy eséllyel az a kis rész nem a negatívumokat tartalmazza. Ha megpróbálod az életedet úgy élni, olyan tökéletesen, ahogy ők teszik, hamar csalódni fogsz, mert ők maguk, akik ezt a képet közvetítik, sem élnek tökéletes életet.
#DontCompare

4. A nagy dolgok felerősödnek, a kicsik visszaszorulnak  
Mindegy, milyen szituációt veszünk alapul, a legtöbben nem azt fogják hallani, amit te mondani szeretnél. Túl sokszor veszünk el a részletekben ahelyett, hogy az összképet szemlélnénk. Ez ugyanúgy igaz online, mint a való életben. A közösségi média a szenzációs dolgokat felerősíti, míg a fontosabb, de kis horderejű dolgokat félresöpri. Az emberek fókuszát nem egyszerű befolyásolni, így rajtunk áll, hogy a fogalmazásmódunkkal milyen irányba tereljük a közönségünket.
#ChooseImportance

5. Nem mindig tudod szerkeszteni a mondandód, tehát légy körültekintő a szavaiddal
Soha nem tudhatod, hogy ki van jókor, jó helyen és hallgatja végig a bizalmas mondandódat a való világban. És amíg a közösségi médiában lehetőséged van szerkeszteni vagy törölni a bejegyzésed, a való életben nincs “visszavonás”. A legjobb, amit kihozhatsz a helyzetből, egy őszinte bocsánatkérés. Kelly Dodd válóperes jogász szerint, amit posztolsz a közösségi médiában, az a bíróságon egyenlő az elsőszámú bizonyítékkal. Más szavakkal, ha a közösségi médiára úgy tekintünk, mint egy kis virtuális életre, az már kihatással van a való életünkre is. Tehát ennek függvényében kell megfontolnunk, mit közvetítünk magunkról.
#SpeakWisely

6. Ne mondj olyat, amit személyesen nem mondanál 
A fentebb említett gátlástalanság miatt a közösségi média egy kendőzetlenebb képet adhat gondolatainkról. Amikor élőben bizalmas gondolatokat közvetítünk, általában olyan szituációban tesszük, amit biztonságosnak érzünk. De ne felejtsük el, a közösségi média nem az a hely. Hányszor jutott a személy fülébe az, amit róla mondtál, és nem szeretted volna, ha kikerül? Gondoljunk így a közösségi médiára is, mert akármikor kijuthatnak az információnk.
#FilterYourThoughts 

7. Ne vedd magadra 
Vannak olyan helyzetek, amikor megsértenek, viccet csinálnak belőled, vagy tiszteletlenül bánnak veled. Segít, ha nem veszed magadra a dolgokat, inkább elengeded a sértéseket, beszólásokat. Az, hogy az embereknek joguk van közölni a véleményüket, nem jelenti azt, hogy ezek a vélemények téged negatívan kell, hogy befolyásoljanak. Senkit nem szeret mindenki, a lényeg, hogy néhány olyan ember legyen melletted, akik támogatnak, és a többi nem fog számítani. Hasonlóképp, az emberek nem foglalkoznak annyit veled, mint amennyit saját magukkal. Tehát, ne az alapján ítélj meg valakit, hogy milyen gyakran nyilvánít véleményt, hanem hogy amikor megteszi, milyen módon teszi azt.
#HaveThickSkin

8. Tudd, mikor kell megnyomni az Unfollow gombot
És ne csak az unfollow gombot, de az ismerős törlése gombot is tudd használni, szó szerint, és átvitt értelemben is. Noha a büszkeségünknek sokat számít, hány ismerősünk van és hány kapcsolattal rendelkezünk, van, hogy bizonyos kapcsolatok a legrosszabbat hozzák ki belőlünk a legjobb helyett. Ahogy online is ki tudjuk követni a negatív embereket, miért ne tehetnénk meg ugyanezt élőben? Vedd körül magad olyan emberekkel, akik pozitívak, boldoggá tesznek, elfogadják a “hibáidat”, elgondolkodtatnak, hajlandóak fejlődni, és nem feltételeznek rossz szándékot ott, ahol nincs.
#KnowWhenToUnfollow

9. Tanulj meg kapcsolatot építeni 
A közösségi média nem az egyirányú kommunikáció platformja, hanem a kapcsolatépítésé. 

Ne csak magadról beszélj. Biztos vagyok benne, hogy mindannyian tapasztaltunk már meg egyoldalú “barátságokat”, amiből csak az egyik fél profitált. Ehelyett, tanulj meg figyelni másokra, mert sokkal jelentőségteljesebb kapcsolatokat lehet így létrehozni. 

Szólítsd az embereket a nevükön. Egy “szia” és egy “szia Petra” teljesen más hangulatot áraszt, így bátran használjuk az emberek nevét, amikor csak tudjuk. 

Ne adj egyszavas válaszokat, beszélgess. Ez ismerős lehet, ha van egy tini gyereked (vagy férjed): te épp beszélgetést kezdeményeznél, ő pedig annyit válaszol csak, hogy “persze”, “igen”, “nem”, “jól van”, stb. Egy beszélgetés sorsa két emberen múlik.
#BuildRelationships

10. Maradj hű önmagadhoz
Végül, ne tegyél semmi olyat, ami sértheti a hírneved. Te vagy a felelős azért, amit közvetítesz a világnak, viszont azt, hogy hogyan értelmezik a mondandódat, csak kevés százalékban vagy képes kontrollálni. Nincs azzal baj, ha az ember a legjobb formájában akarja prezentálni magát, de érdemes ügyelni arra, hogy az valós összképet adjon és hű maradjon a saját énünkhöz.
#BeReal 

Néha hajlamosak lehetünk a közösségi médiát teljesen elhatárolni a való élettől, mert elsőre nem mindig tűnik úgy, hogy valós következményei és kihatásai lehetnek ránk, pedig a fenti pontok alapján nagyon nagy szerepe van. Attól függetlenül, hogy negatív vagy pozitív dolgokban részesülünk az online platformokon, mindig segít, ha tiszta fejjel gondolkodunk és mérlegeljük a ránk gyakorolt hatását. Másfelől, merjük beengedni a közösségi média kedvező hatásait, az inspirációt és a közösséghez tartozás érzését, mert a közösségi média azért van, hogy örömünket leljük benne.  

Rebeka írta Rebeka