interwordinterword web & social | Online marketing ügynökség | Veszprém

0

21 tipikus hiba a közösségi médiában - kerüld el könnyedén

Olvasási idő 8 perc
haladó tipp 2020. 02. 11. kedd
Az alábbiakban 21 közösségi média hiba, baki kerül bemutatásra, amelyeket kétségkívül érdemes elkerülni. Vajon neked már becsúszott egy-egy? Csekkold le gyorsan!

1. Aktuális trendek elhanyagolása

Az egyik első és legfontosabb tényező a hihetetlen gyorsasággal változó világunkban, az éppen aktuális social trendek nyomonkövetése. Ennek egyik legjobb módszere a témával foglalkozó honlapok és blogok folyamatos felkutatása és  tanulmányozása, amely biztos alapot nyújt, hogy up-to-date lehess. Ezen felül, érdemes lehet még más vállalatok, márkák közösségi média tevékenységét is elemezni, hátha kapsz egy kis inspirációt!

2. Szerinted minden social media platform ugyanaz

Sokan elkövetik a hibát, hogy azt gondolják, minden közösségi média platform ugyanaz, így változtatás nélkül ugyanazt a tartalmat teszik közzé mindegyik felületen. Mindegyek site egyedi, különböző jellemzőkkel, erősségekkel és más-más felhasználókkal, akik szokásai és viselkedése eltérőek lehetnek.
Tipp: Ne felejtsd el a tartalmadat az adott platformra optimalizálni!

3. A Facebook-ra limitálod a közösségi média aktivitásod

A közösségi média oldalakat tekintve a Facebook büszkélkedhet a legtöbb felhasználóval világszerte, ez Magyarországon sincs másképp. A számok ellenére fontos, hogy ne csak a Facebook-ra összpontosítsd marketing tevékenységed, hanem más oldalakon is aktív legyél. A felhasználók számát figyelembe véve az Instagram áll a második helyen, de a LinkedIn és a Snapchat is egyre nagyobb népszerűségnek örvend. 

Social Media Users - Magyország - 2019. december

Forrás: napoleoncat.com 

4. Túl sok site-on vagy aktív

Persze ez nem feltétlen baj (sőt..), azonban lényeges, hogy azon oldalakon tevékenykedj melyen célcsoportod tagjait könnyen elérheted. Ismerd meg a célközönséged szokásait, így könnyen kiválaszthatod hol kell elsősorban jelen lenned. A célcsoport meghatározása és szokásainak felmérése a marketing tevékenység egyik fő kiindulópontja.

5. Követők vásárlása

Sokan csábítónak tartják, hogy követőket vásároljanak, ám ez nagyon nem célravezető. A követőid száma hirtelen megnőhet ez kétségtelen, de hiába vásárolsz olyan követőket akik csak a pénzért aktívak, vagy akár fake profilok. Sokkal jobb egy olyan felhasználót elérni aki önszántából követi az oldalt, mint több tíz / száz / ezer olyat akiket valójában hidegen hagy a vállalkozásod. A fogyasztói elkötelezettség ezerszer többet ér, mint a követőid listájának hossza. 

6. Plan and check elhanyagolása

Megfelelő tervezéssel időt spórolhatsz a későbbiekben, csökkentheted a kockázatokat és növelheted a kreativitásodat is. Ha van egy jól kigondolt terved, amit követhetsz a munka során, hatékonyabban elérheted célodat. Miután elkészültél egy feladattal, jelen esetben például egy poszttal, az ellenőrzés lépést sose hagyd ki! Gondolj bele milyen negatív hatást kelt, ha egy szöveg nyelvtani vagy gépelési hibával jelenik meg. 

7. Hiányos névjegy / bio

Facebook-on a hiányosan kitöltött névjegy vagy Instagramon az elhanyagolt bio nem a professzionalizmust közvetítik. A névjegy fül célja a legfontosabb információk ismertetése, mely által a felhasználók jobban megismerhetnek Téged és cégedet, valamint választ kaphatnak néhány alapkérdésre (pl. fizetési lehetőség, elhelyezkedés, rövid bemutatkozás, stb.). Az Instagram esetében a bio az elsők között van, amellyel a felhasználó először találkozik, így ott érdemes a legfontosabb infók rövid ismertetése emojikkal színesítve, valamint egy honlapra mutató link elhelyezése is. 

8. Csak akkor posztolsz amikor elkap az ihlet

A privát felhasználói fiók esetében teljesen normális, hogy akkor posztol valaki, amikor kedve tartja, vagy ha valami nem hétköznapi dolog történt vele amit mindenképp meg akar osztani a külvilággal. Azonban egy biznisz fiók kezelésénél nélkülözhetetlen a rendszeres, jól kigondolt stratégián alapuló posztolás. Facebook-on és Instagram-on a napi 1-2 poszt közzététele javasolt.

Tipp: A poszt időzítés funkció segítségével előre dolgozhatsz ha elkap az ihlet!

9. Elégedett vagy az átlagossal

Mindig próbálj meg valamivel kitűnni a tömegből, valamint újabb és újabb ötletekkel előállni, legyen az egy poszt, fénykép, videó vagy live story. Ezzel nem csak az egyediséged mutathatod meg, hanem felkeltheted a felhasználók figyelmét és garantáltan nem leszel unalmas sem.
Tipp: Próbálj meg mindig egy kis újdonságot belecsempészni posztjaidba, legyen az egy új téma, fénykép, tematika vagy stílus!

10. Nem egységes a grafika

Az egységes, márkához illő grafika a professzionális megjelenés alapköve. A következetes megjelenéshez elkerülhetetlen az előre kialakított színskála és betűtípus használat. Grafika segítségével ízlésesen és hatékonyan kommunikálhatod termékedet/ szolgáltatásod a külvilág felé. Az azonos stílusban készült kreatívok pozitívabb benyomást kelthetnek a felhasználókban, valamint a megszokott stílus lehetővé teszi, hogy a fogyasztók megkülönböztessék vállalatod a többi versenytárstól. Ugye Te is kialakítottad már saját arculatodat?

11. Túlságosan az értékesítésre koncentrálsz

Az emberek nem szeretik ha kizárólag az értékesítésre koncentrál egy oldal. A közösségi média sokkal inkább a kommunikációról és a kiváltott interakciókról szól. (Gondolj csak bele a nevében is benne van, hogy közösségi.) Ha túlságosan csak az értékesítésre fókuszálsz, az a követők számának csökkenéséhez vezethet, ezért fontos a változatos tartalmú posztok közzététel. 

12. Nem megfelelő tartalom posztolása

A megosztott tartalomnak nagy szerepe van a fogyasztói vélemények alakulásában. Az előzőekben említett, túlságosan az értékesítésre koncentráló tartalom mellett fontos még, hogy kerüld az olyan témákat, amelyek nem relevánsak az oldaladat, márkádat tekintve. Kerüld a negatív és lekicsinylő hangnemet, például egy negatív vélemény esetében! Óvakodj a megosztó és érzékeny témáktól (pl. politika, vallás, stb.), próbálj mindig semleges nézőpontot képviselni. 

13. Nem használsz Story funkciót

Ma már a Facebook-on és az Instagramon is megtalálható a story funkció, melynek 24 órás elérhetősége egyediséget visz a social media világába. Statisztikák szerint a felhasználók 62%-át jobban érdekli egy termék, ha az megjelenik egy Facebook storyban. Az Instagram esetében például számos lehetőség nyílik a felhasználói aktivitás fokozására (pl. kérdezz-felelek, szavazás, reakciók, stb.), valamint a highlight funkció is hasznos, melynek segítségével a régebbi storyk továbbra is láthatók külön tematikus csoportokba rendezve. 

14. Mellőzöd a felhasználók bevonását

Minden esetben törekedj arra, hogy felhasználóid úgy érezzék a posztjaid személyesen nekik szólnak. Szólítsd meg és ösztönözd követőid valamilyen CTA alkalmazásával (pl. feliratkozás, megosztás, like, hozzászólás, stb.), hogy valamilyen cselekvést hajtsanak végre, amely Nekik és Neked is előnyösek. Ne feledkezz meg a UGC, azaz a felhasználó által generált tartalom jelentőségéről se! A felhasználók alkotta és az általuk megosztott pozitív tartalmak (videók, képek, blogok, stb.) nem csak a márkád népszerűségét növelik, hanem bizalmat is kelthetnek vállalatod iránt. 

15. Ignorálod a véleményeket, követéseket és reakciókat

Az első és legfontosabb szabály, hogy a kommentekre, követésekre és megosztásokra mindig reagálj. A felhasználókkal kialakított kapcsolat alapja a kétirányú kommunikáció, amely segíthet a fogyasztói elkötelezettség erősítésében és a hitelességed kifejezésében. Azonban kulcsfontosságú tényező, hogy a pozitív és a negatív véleményekre egyaránt reflektálj. A segítőkész, barátságos ugyanakkor professzionális kommunikáció csak előnyödre válhat. 

interword blog feliratkozás

16. Nem használsz fizetett hirdetéseket

Mindegyik közösségi média platformnak megvan a saját értékesítési csatornája, melynek fontos része a fizetős hirdetések kategória. Ezek segítségével könnyebben elérheted a potenciális vásárlóid körét, hiszen lehetőséged nyílik a szegmentálásra. Így adott esetben nem érdemes teljesen elzárkózni a fizetett hirdetésektől, hiszen egy jól megtervezett kampány magas ROI mutatóhoz vezethet. 

17. Videók elhanyagolása

A videó marketing egyre nagyobb népszerűségnek örvend, 1200%-kal több megosztás érkezik a vidókra, mint a képek vagy egyéb bejegyzések esetében. Ez nem véletlen, mivel az emberek a vizuális elemekre könnyebben felfigyelnek és emlékeznek, így különösen alkalmasak a  konverziók növelésére. A videók formájának skálája ma már meglehetősen széles, a videóblogoktól a termékvideókon át, a live videókig sok formájuk elterjedt. A live videók például - mivel nincsenek előre megszerkesztve - hozzájárulhatnak a vállalat hitelességéről kialakított vélemények formálásához.

18. A hashtageket nem megfelelően alkalmazod

A hashtagek továbbra is alapvető szerepet töltenek be a social media világában, főleg az Instagram tekintetében. Amikor hashtageket alkalmazol ügyelj rá, hogy csak a termékedhez/szolgáltatásodhoz kapcsolódó tageket használd, de soha ne ess túlzásba a darabszámot tekintve se. Ne feledd: A hashtagek segítenek a figyelemfelkeltésben és a terméked / szolgáltatásod népszerűsítésében is.  

19. Mellőzöd a nyereményjátékokat

A nyereményjátékok a top marketing technikák egyike, amely az online térben is egyre nagyobb népszerűségnek örvend. A nyereményjátékok egyik alapja, hogy viszonylag kis erőfeszítéssel (pl. komment, like, feliratkozás stb.) juthatnak a fogyasztók különböző értékű nyereményekhez. Sőt, a garantált nyeremények valamilyen interakció után, kedvezményeket vagy kuponokat biztosítanak.
Tipp: A megfelelő szabályzat elkészítését ne felejtsd el!

20. Nem méred a teljesítményt

Bármilyen tevékenység akkor ér a legtöbbet ha látható eredményt generál, így a social media teljesítményének mérése és elemzése is szintén nélkülözhetetlen. A vizsgálathoz segítségedre lehetnek a közösségi média platformokba beépített elemzések, vagy akár külső oldalak is használhatók. Ezek segítségével pontosan látható például, hogy egy konkrét poszt hány embert ért el, hány reakció, megosztás és kattintás történt. 

21. Mindent egyedül csinálsz

Egy közösségi média kezelése nem kis feladat, főleg ha több oldalon is jelen vagy egyszerre. Gondolj bele mennyi időt vesz igénybe napi 2 Facebook poszt, 2 Instagram story, 1 Insta poszt, 5 pin valamint 3 tweet. Bizony ez nem kevés idő még a tervezés szintjén sem, nemhogy elkészíteni mindent megfelelően. Ha az összes feladatot egyedül próbálod megoldani az előbb-utóbb minőség romláshoz vezet. De akkor mi a megoldás, hogy tehermentesítsd magad? Bízz meg egy közösségi médiával foglalkozó  ügynökséget a napi feladatok vagy kampányok elvégzésével. Az ötletek és tapasztalatok harmonizálásával, együtt könnyebben fog menni a munka! 

 

Záró gondolatok

A közösségi média marketing egyre szélesebb eszköztárat és újabb platformokat kínál számunkra. Azonban egy-egy social media oldal működtetése más-más stratégiát kíván, melyeknek együttesen is illeszkednie kell a vállalati profilba, így nem egyszerű feladat. Tévedni emberi dolog, de egy kis odafigyeléssel az elkövetett bakik számát nagymértékben csökkenthetjük.

interword blog feliratkozás

K.Fanni írta K.Fanni