interwordinterword web & social | Online marketing ügynökség | Veszprém

Ezeket a tipikus hibákat kerüld el a digitális marketingben

Olvasási idő 5 perc
haladó tipp 2021. 06. 08. kedd
A digitális marketing nem is olyan egyszerű folyamat, mint ahogy sokan laikusként gondolják. Pillanatok alatt rengeteg pénzt lehet elkölteni úgy, hogy az eredménye gyakorlatilag a nullával egyenlő. Hogy ezt elkerüld, összegyűjtöttünk 10 tipikus online marketing hibát!

Lássuk az elkerülendő hibákat!

1. Előzetes tervezés hiánya

Mielőtt bármibe belevágnál, tudd, mit akarsz! Amennyiben vállalkozásod rendelkezik üzleti tervvel, biztosan készült egy előzetes marketing terv, piackutatás, konkurenciaelemzés és pozícionálás is. Ebben az esetben nincs más dolgod, mint az ott leírtakat frissíted, kitűzöd az online marketing célokat, konverziókat kötsz hozzá és elkezded kicsiben tesztelni a kampányokat. Kezd először kis budget beállításával, A/B tesztek futtatásával, valamint ne félj kikérni az ismerőseid véleményét sem. Hidd el, egy őszinte kritika sokkal többet segíthet a későbbiekben, mint az udvarias biztatás!

2. A pozicionálás elmulasztása

Úgy, mint a piacra lépés esetében, a digitális “piactér” meghódítása előtt is fontos marketing lépés a pozicionálás. Ez ugyanis alapfeltétele annak, hogy a vállalkozásod a későbbiekben egy bizonyos helyet foglalhasson el a vevők szemében. Azaz ha meghallanak vagy meglátnak egy kulcsszót, rögtön Te juss eszükbe. Ilyen például a szénsavas üdítőital - van, akinek nem a Coca Cola ugrik be először? Persze a másodperc töredék része alatt sorakozik fel a többi márka és a konszern egyéb termékei, mégis egy pezsgő, sötét folyadék uralja a listánk felső fokát.

A Coca Cola példájánál maradva, pozicionálhatunk egy terméket az egyedi tulajdonsága alapján. Ez a tulajdonság lehet a versenytársaktól teljesen eltérő vagy valamilyen specifikáció miatt a sorból kitűnő. Emellett figyelembe vehetjünk akár a vásárlók jól behatárolható csoportját (pl.: fiatal versenyúszók, új prémium autó tulajdonosok), valamint a kínált minőséget és az ezért elkért árat. Egy pizzéria kitűnhet az alacsony árával, amivel meg tudja célozni a kollégiumban élő egyetemistákat, vagy pozicionálhatja magát az elit éttermek körébe is, megfelelő minőség mellett.

Fontos tehát, hogy tisztában legyünk az általunk kínált termék vagy szolgáltatás paramétereivel és a USP-vel, hogy aztán a vásárlóink számára egyértelműen tudjuk azt kommunikálni!

3. Rosszul megválasztott célközönség

A pozicionálás végeztével már tisztában leszel a terméked minőségével, árkategóriájával és hogy milyen problémára kínálsz megoldást. Egy luxus kategóriába eső terméket ne a nagyvilágnak hirdessük, hiszen egy jól pozicionált hirdetéssel sokkal hatékonyabban érhetjük el a számunkra fontos réspiacot.

Fontos, hogy ne állj meg a demográfiai adatoknál! Persze az már jócskán szűkíti a célcsoportot, ha kiválasztod a nemet, életkor tartományt, esetleg iskolázottságot vagy lakhelyet, de ezzel még nem lesz hatékony a kampányod. Jelöld ki konkrétan, hogy kinek szól az ajánlatod: határozz meg érdeklődési köröket, élethelyzeteket, lehetséges probléma köröket, és csak ezt követően kezdj bele a konkrét kampány kidolgozásába!

Tipp: Sokat segít a kezdeti tervezésben, ha megálmodod a tökéletes vásárló karakterét. Adhatsz neki nevet, foglalkozási kört, hobbit. A lényeg, hogy képzeld el, ruházd fel személyiségi jegyekkel és máris közvetlenebb lesz a kommunikáció!

4. Keresőoptimalizálás hiánya

Ugye Te sem szeretsz egy rosszul felépített holnapon landolni, miután rákattintottál a hiretésre? Hiába volt csábító a hirdetés, ha a honlap nem tükrözi ugyanazt a minőséget, Te is a lapfül bezárása mellett döntesz, igaz?

Ezzel nincs semmi baj! Ma már elvárás, hogy egy weboldal jól működjön. Ez pedig nem merül ki abban, hogy a linkek kattinthatók vagy nem tart percekig az oldal betöltése. Ha nem felhasználóbarát a honlap, illetve láthatóan nem hordozza magában ugyanazt az értéket, mint a keresett termék, a kosár is üresen marad.

És ha már az értékekről van szó... akár Facebook, akár Google Ads hirdetést adsz fel, rendelkeznie kell a belinkelt hivatkozásnak releváns, USP-vel ellátott meta description-el. Hiszen elég kiábrándító a mutatós kép alatt a Google által összeollózott szöveg, igaz?

5. Nem megfelelő tartalommarketing

Ha már megválasztottad a célcsoportod, rendelkezel egy SEO- és felhasználóbarát honlappal, valószínűleg megérett a vállalkozásod a hirdetésre! A tartalomkészítés azonban nem merül ki abban, hogy az oldalad feltöltöd a szükséges információkkal.

Minden egyes hirdetést úgy kell megírnod, hogy az teljes egészében tükrözze a vállalkozásod küldetését, stílusát és minőségét. Tehát úgy kell szövegezned, hogy ha ez lesz az egyetlen tartalom, amit valaha lát a felhasználó a termékedről, pozitívan emlékezzen vissza rá. Így ha valahol mégis újra szembekerül vele egy hirdetésed vagy maga a termék, már sokkal jobb érzéssel tekint rá.

6. CTA-mentes hirdetés

Egy jó hirdetés nem nélkülözheti a CTA-kat, azaz a cselekvésre ösztönző paneleket. Fogalmazd bele a posztod szövegébe, hogy miért osztottad meg az adott tartalmat. Feliratkozókat gyűjtesz? Oszd meg egy ingyenes tartalmad vagy írj a hírlevél feliratkozás előnyeiről, majd tereld át CTA-val (pl.: Csekkold a honlapon! / Kérem a hírlevelet!) a honlapodra az érdeklődőket! Ugyanis ha a célközönséged nem kap konkrét információt, hogy mit vársz tőlük, egyszerűen tovább görgetnek!

7. Az új látogatók kerülnek fókuszba

Tudtad, hogy a vállalkozások 70%-a egyetért abban, hogy sokkal jövedelmezőbb a korábbi vásárlók megőrzése, mint új perszónák irányába nyitni? Ezért komoly hibának számít a potenciálisan visszatérő vásárlók mellőzése a hirdetések célzásánál.

A retargeting kampányok előnyei, hogy nem kell az elejéről kezdened a márkád bemutatását. Ismernek már Téged, akár korábbi látogatásból vagy vásárlásból, így az ismerkedési fázison már túl vagytok. Második lépésben pedig már bátrabban terelheted a vásárlás irányába a célközönséget, még egy komplexebb vásárlási folyamat esetében is.

További előnye, hogy jól ütemezhető. Egy többlépcsős kampányt is felépíthetsz időkésleltetéses retargeting hirdetéssel anélkül, hogy unalmassá válna a célközönség számára.

8. Elaprózott / egy platformos hirdetések

​​​​​​Minden vállalkozás számára nagy kihívás kiválasztani azokat a platformokat, amiken megéri hirdetni. Tevékenységi körtől és a célközönségtől is függ, hogy melyik közösségi média felületet érdemes priorizálni. Sokan esnek abba a hibába, hogy mindenkit el szeretnének érni, ezért a marketingre fordítható budget elaprózódik. Habár nem kell minden meghirdetett posztra magas licitösszeget szánni, a hatékonyságot jelentősen rontja, ha szűkmarkúan bánunk az összes fizetett tartalommal.

Persze az sem jó megoldás, ha egy lapra teszi fel a vállalkozás minden forintját. Csak Google Ads vagy csak Facebook hirdetések önmagában túl nagy függést jelentenek egy-egy szolgáltató irányába. Hiszen ha tudtunkon kívül valamiért “büntet” minket az algoritmus, hiába írunk príma tartalmakat, valószínűleg nem teljesítenek olyan jól. Továbbá ha bármilyen oknál fogva felfüggesztik a vállalkozás hirdetési fiókját, szintén elég komoly probléma elé állíthatja a marketingest.

9. Hasraütésszerűen kijelölt célok

Előzetesen nehéz releváns célokat megállapítani. Ezért a kampány kezdetén, a körülbelüli közepén, valamint a lezárásakor is érdemes átgondolni, mi volt a célunk, hova jutottunk el ezidáig, valamint ilyen tendenciák alapján a kívánt eredmény reálisnak számít-e. Persze ez nem azt jelenti, hogy kishitűen kell hozzáállni a hirdetések eredményeihez, de ne várjuk, hogy egy poszt kiemelése után megsokszorozódnak az eladási számok!

Tipp: A reális célok érdekében építs fel egy lépcsőzetes és hosszabb távú hirdetési ciklust. Legyen eleje, ami a márkaismertséget és az eléréseket növeli és csak ezután indíts forgalom, aktivitás és végül konverziókra vonatkozó kampányokat!

10. Eredmények monitorozásának hiánya

Az utólagos mérések beiktatása legalább annyira fontos, mint az előzetes tervezés. Hiszen még a tökéletességre törekedve is vannak jobban és kevésbé jól teljesítő hirdetések, főként egy új üzleti oldal első pár hónapjában. Ilyen időszakban az elemzések kiértékelése sem könnyű, ezért fontos hónapról hónapra összevetni az analitikákat.

Ezeket az adatokat mindenképpen vedd figyelembe:

  • Bejegyzések organikus és fizetett elérései
  • Megjelenések és az aktivitások
  • Reakciók és az oldal kedvelőinek és követőinek száma
  • Eredmények és az eredményenkénti költség
  • Hivatkozáskattintások és az ezekre jutó egységnyi költség (CPC)
  • Felhasználó- és forgalomszerzési csatornák
  • Mikrokonverziók teljesítménye

Továbbá ne feledkezz meg az alábbiakról:

  • Szezonalitás: különleges események és időszakok
  • Adatok változékonysága és ezek lehetséges okai
  • Átlagos kosárérték alakulása
  • Visszafordulási és kilépési arányok
  • Munkamenet hossza egyes oldalakon

Záró gondolat

A felsorolt hibák elkerülése érdekében készíts előzetes marketingtervet. Ütemezd be a felülvizsgálat és a teljesítmény mérésének időpontját, hogy ne maradjon ki még a húzósabb időszakokban sem! Azt viszont ne felejtsd el, hogy a tervtől néha érdemes kicsit elrugaszkodni! Kezeld rugalmasan, de csak abban az esetben, ha az valóban a vállalkozásod célját szolgálja!

Hidd el, utólag mindig megéri az optimalizálásba fektetett idő!

Viki írta Viki