interword

Előadás - Az Internet múltja, jelene, jövője

Olvasási idő 9 perc
haladó tipp 2017. 05. 23. kedd
Az internetről: "Értem én, hogy gőzgép, de mitű' megy?"
  • Gyökerei 1957-58-ra nyúlnak vissza - az űrverseny egyik hasznos “mellékterméke”
  • 1970. az USA-ban létrejön az első internet kapcsolat két egyetem között
  • 1972. megszületik az email
  • 1991. Magyarország csatlakozik az internethez
  • 1992. a CERN egyik informatikusa létrehozta az első honlapot
  • 1993. elkészül az első magyar honlap - Budapesti Műszaki Egyetem
  • 1995. magyar vállalkozások kimerészkednek az internetre, saját honlapokkal

Az első honlap – 1992.

A világ első honlapja

Az első magyar honlap – 1993.


1995 – 2004.
„Fent vagyunk az interneten!”
„Nekünk is van homepage-ünk!”
„Srácok, pageljetek nekünk egy weblapot!”

Jellemzői:

  • Az a fontos, hogy LEGYEN, nem az, hogy milyen.
  • Egyszerű design (nem igényel grafikust).
  • Legyenek rajt a legfontosabb adatok.
  • Nem fontos az ergonómia, és a kezelhetőség.

Az első bakonyerdo.hu honlap

Az első vkszrt.hu honlap

 

2005 – 2012.
„Láttad már az új honlapunkat? MINDEN fent van rajt.”

Jellemzői:

  • A “LEGYEN”-nél fontosabb a struktúra és minél több tartalom feltöltése.
  • A honlap tulajdonosa már maga akar tartalmat feltölteni (megjelennek a tartalomkezelő rendszerek) pl.: hírek, galéria, árlista.
  • Teltebb, nehéz design, “a színekért fizet a megrendelő” (szükséges hozzá grafikus).
  • Nem fontos, hogy a látogató miként használja a honlapot “ha minket akar, tanulja meg a MI honlapunk működését”.

A második bakonyerdo.hu honlap

A második vkszrt.hu honlap

 

2013 – 2016.
Minden „Barát.”

„Mobilbarát.”
„Keresőbarát.”
„Felhasználóbarát.” 

Jellemzői:

  • Évek óta riogatnak a konferenciákon, hogy jön a mobil. Hát, itt a mobil.
  • Mit jelent ez? Magyarországon 4,5 millió okostelefon-használó, ebből mobilnetet 3,5 millióan használnak.
  • 3,4 millióan híreket, e-könyveket olvasnak; 2,4 millióan zenét hallgatnak; 1,8 millióan filmeket, videókat néznek.
  • Mobilra optimalizált honlap alapkövetelmény. (Google előrébb sorolja mobilos kereséseknél).
  • Ma egy honlapot átlagosan 30-50%-ban mobil eszközről néznek, van ahol 60% pl. hotelek.

A petofiszinhaz.hu honlap asztali nézete

A petofiszinhaz.hu honlap mobil nézete

 

2017 –
„Látogatói élmény”
„Hatékony honlap”

Jellemzői:

  • „Mobile first” szemlélet
    Elsődleges szempont, hogy mobil eszközön legyen jó használható a honlap, másodlagos csak az asztali gép.
  • Első benyomás: 50 ms (0.05 sec)
    - utána 2.6 mp időnk van, hogy szeme ráálljon az általunk fontosnak tartott tartalomra
    - átlagosan 6 mp-et töltenek a honlap menüjén, logóján, írott tartalmakon, láblécen
    - olvasás visszaszorul – kiemelt tartalmak, kattintható címsorok, képek, VIDEÓ
  • Multiplatform
    Termék/szolgáltatás keresés. Mobilon keres, munkahelyén folytatja, otthon befejezi (tableten vagy laptopon).
  • Geolokációs keresés
    Mobilon ha keresek pl. nyelviskolát, éttermet, stb. - a legnépszerűbbek közül a hozzám legközelebb esőt dobja be.
  • Mobilhasználat további növekedése.
    Lassul ugyan, de szigorú monoton növekvő tendenciát mutat.

Multiplatform - interword.hu

Az eurosolid.hu és a barabasteglako.hu honlapok mobil nézete

A muveszetekhaza.hu és az igaslokozpont.hu honlapok mobil nézete

 

Kinek milyen honlap való?

  • Presztízs honlap – megtaláljanak ha keresnek
    márkaépítés (életérzés), általános információk (nincs vele folyamatos feladat)
  • Értékesítő honlap – engem találjanak meg, ne a konkurenciát, kerüljek kapcsolatba a felhasználóval, van számára ajánlatom
    autószalon, építőipar, hotel, ügyvéd (csomagajánlatok, érdekességek, termékek/szolgáltatások, időszakos ajánlatok)
  • Hibrid honlap:
    presztízs + értékesítő (ahol fontos a márka, ugyanakkor fontos az aktuális ajánlatok terjesztése is) – üzletláncok
  • Webshopok:
    termék/szolgáltatás értékesítés online (fontos a backoffice, logisztika)

Magyarországon 98,5%-ban a Google keresőt használják

  • Kedvező pozíció elérése a Google keresőben.
  • Már a tervezési szakaszban figyelni a követelményekre (domain választás, honlap struktúra, menüpont elnevezések, szövegírás).
  • Responsive – mobilra optimalizált honlap.
  • Tartalomgyártás.
  • Mérés (Google Analytics).
  • A Google hirdetési rendszere.
  • Hol jelennek meg a hirdetések?
  • Bízzuk külső ügynökségre!

Hol jelennek meg a szöveges AdWords hirdetések?

AdWords hirdetések a Google keresési listában

Hol jelennek meg a képes AdWords hirdetések?

AdWords képes hirdetések

 

Facebook logó

Magyar felhasználók száma: 5.5 millió
Mobilról 3.10 millió
(2017. április, Forrás: Facebook)

Kinek ajánljuk egy céges Facebook oldal használatát?

  • Forgalomgeneráló hatás a honlapra.
  • Gyors reagálású felület (azonnali reakciók).
  • Kapcsolattartás a rajongókkal.
  • Márkaépítés (márkahűség erősítése).
  • Értékesítés (Bolt – funkció webshopra).
  • Hirdetésekkel a célcsoport jól célozható.
  • ügyvezető / tulajdonos
  • titkárnő
  • nem hozzáértő marketinges kolléga
  • hozzáértő marketinges kolléga
  • közösségi média specialista (házon belül)
  • közösségi média specialista (külsős cég)
  • YouTube
  • Instagram
  • Céges blogok
  • Három alapkérdést kell megválaszolni: mi a célom, kiket akarok elérni és hogyan?
  • Webfejlesztők, online marketingesek ezek megválaszolásában segítenek. 

Honlap és a közösségi média kapcsolata

Forrás: Veszprém Megyei Kereskedelmi és Iparkamara, Kereskedelmi Tagozatának készült előadásom
Hivatkozott honlapok: bakonyerdo.hu | vkszrt.hu | petofiszinhaz.hu | barabasteglako.hu | igaslokozpont.hu | muveszetekhaza.hu

Iván írta Iván