Mi az a Google My Business?
A Google My Business - magyarul Google Cégem - egy olyan szolgáltatás, amely kiegészíti a meglévő honlapodat és garantálja a jelenléted a Google keresési rendszerében, így vállalkozásod könnyen megjelenhet a keresések és a Google Térkép találatai között. Röviden összefoglalva elkészítheted vállalkozásod cégprofilját, megadhatod a legfontosabb adatokat (pl. nyitvatartás), fotókat, újdonságokat és ajánlatokat tehetsz közzé, támogatva ezzel a kapcsolattartást és az érdeklődés felkeltését. A profil létrehozása teljesen ingyenes. Azonban nem elég csak ezt a lépést megtenni, a profillal bizony foglalkozni is kell.
A Google folyamatosan újabb és újabb funkciókkal és újdonságokkal rukkol elő, amelyeket mindenképpen érdemes követni. Jelenleg a statisztikák és teljesítménymutatók megújításán dolgoznak, az aktuális frissítésekről pedig a Google Cégem Súgóban találsz részletes tájékoztatást.
A Google My Business csapata tematikusan is kínál útmutatókat és tippeket különböző iparágakban tevékenykedő vállalatoknak, pl. szállodák, autókereskedések stb. A napokban pedig kifejezetten az egészségügyi szolgáltatóknak készítettek egy tipplistát.
A rendkívüli helyzet kezdete óta egyre több, ehhez köthető funkciót fejlesztett ki a Google. Többek között bekerült az “ideiglenesen bezárt” állapot, beállíthatod az egészségügyi és biztonsági óvintézkedésekre vonatkozó információkat (pl.: maszk kötelező, foglalás kötelező, a látogatások között fertőtlenített felületek vagy hogy a személyzet maszkot visel).
A COVID-19-járvánnyal kapcsolatos bejegyzések jól láthatóan jelennek meg a profilodban. Továbbá a különböző szektorban tevékenykedő cégeknél más-más attribútumokat vezetett be a Google. Így a szolgáltatók a tevékenységi körükhöz igazodva tájékoztatják az ügyfeleket - azaz információkat oszthatnak meg a rendkívüli nyitvatartásról, kiszállításról vagy az átmeneti online szolgáltatásokról.
A legfontosabb funkciók
A szolgáltatás számos különféle és jobbnál jobb funkciót nyújt. Az alábbiakban pontokba szedve olvashattok a legfontosabbakról. Javasoljuk, hogy töltsd le a Google Cégem ingyenes mobilapplikációját is, hiszen az összes funkció elérhető onnan is, nemcsak a webes felületről!
forrás: Google Cégem
1. Alapadatok megadása
forrás: Google
2. Képek és videók feltöltése
A képek és a videók manapság alapkövetelménynek számítanak az online marketing világában, segítségükkel könnyebben bemutathatod vállalkozásod és a fogyasztók figyelmét is hatásosabban felkeltheted. Jelenleg képekkel és videókkal is könnyen feldobhatod a profilod, illetve külön megjeleníthetőek a saját és a látogatók által feltöltött képek és videók is. Tudtad, hogy a fotókkal és virtuális képekkel rendelkező adatlapok kétszer olyan hatékonyan keltik fel az emberek figyelmét?
3. Értékelések és vélemények
Sok potenciális vásárló számára kiemelten fontos, hogy az adott cégről mások milyen véleménnyel vannak. A jó értékelésekkel rendelkező vállalatokat szívesebben választják az emberek, sokkal nagyobb bizalommal fordulnak hozzájuk. Sőt a vélemények a rangsorolásra is kihatnak a találati listán. Az értékelésekre könnyen válaszolhatsz, amely egy jó lehetőség az ügyfélkapcsolatok ápolására. A Google komolyan veszi a véleményeket és próbálják kiszűrni azokat a vállalatokat, akik meggátolják a negatív gondolatok kinyilvánítását vagy akik saját maguktól generálnak pozitív értékelések.
4. Bejegyzések
A bejegyzések nagyjából hasonlítanak a közösségi média oldalakon közzétett posztokra. A bejegyzéseknek három nagy fajtája különíthető el: az ajánlatok, újdonságok és az események. Különböző bejegyzéseidhez hozzáadhatsz képeket, linkeket és különféle CTA gombokat is, igy könnyen felkeltheted az érdeklődők figyelmét.
forrás: Google Cégem
forrás: Google
5. Kérdések és üzenetek
Szintén egy igen hasznos funkció, a fogyasztók könnyen kérdéseket tehetnek fel vagy üzeneteket küldhetnek a vállalatnak, így lehetőség nyílik a tájékoztatásra és a kapcsolat kezelésre is.
6. Statisztika
A statisztikák sokat segíthetnek abban, hogy jobban megismerhessük célcsoportunkat és saját hatékonyságunkat. A Google My Business segítségével számos elemzést láthatsz, többek között, hogy hogyan keresnek rá az ügyfelek a vállalkozásodra, milyen ügyfélműveleteket hajtottak végre vagy a fotómegtekintések számát, amelyek igencsak hasznos alapként szolgálnak a jövőt tekintve.
forrás: Google Cégem
Hamarosan új statisztikai mutatókkal találkozhatunk a vállallkozásprofilban. A módosítást követően azon kívül, hogy hogyan keresnek rá a vállalkozásra az ügyfelek, arról is részletes információt kapunk, hogy az ügyfelek milyen interakcióba léptek a GMB felülettel. Így pontosan láthatjuk, hányan kezdeményezek telefonhívást, hányan küldtek üzenetet, foglaltak vagy terveztek útvonalat a cégprofilban.
2021. februárjában már a statisztikák frissítésének egy része megtörtént. Azóta részletesebb adatokat kaphatunk a platform és eszköz szerinti lebontásról is. Így nemcsak a mobil és desktop közötti arányokról értesülhetünk, hanem az is jól láthatóvá válik, hogy keresésből vagy Google Maps-es találatból érünk-e el több látogatót.
Forrás: Google Cégem
További újdonság lesz, hogy a keresések negyedéves időszak helyett havonta frissülnek és legfeljebb 6 hónapig lesznek elérhetők. A mutatók azonban letölthetők lesznek, így ha később is szükségünk lehet ezen adatokra, érdemes bizonyos időközönként elmenteni az aktuális adatokat.
7. Webhely funkció
Ha cégednek nincs honlapja, könnyen létrehozhatsz egyet ingyenesen a Google Cégem segítségével. Ezen a cégprofilodon szereplő infókat láthatod majd, melyeket kiegészíthetsz például fotókkal. A webhelyed elkészítésénél külön témák közül választhatsz, domain nevedben pedig szerepelni fog a .business szó. Ha nincs honlapod érdemes kihasználni ezt a lehetőséget, főleg hogy egy mobilbarát honlapot kaphatsz!
A Google Cégem előnyei
A Google Cégem talán egyetlen árnyoldalának tekinthető, hogy a nyilvánosság által is szerkeszthető. Ez kissé sebezhetővé teszi cégprofilod, hiszen bárki átírhatja az egyes adataid pl. nyitva tartás, cím vagy elérhetőség. Ezért is kiemelten fontos, hogy ne hagyd magára és rendszeresen ellenőrizd!
Ha még nincs Google Business cégprofilod, nem kell mást tenned, mint regisztrálni ezen az oldalon. Ne felejtsd el igazoltatni vállalkozásod, hogy tudják Te vagy az igazi tulajdonos. Ezt megteheted SMS vagy telefonhívás segítségével is, további infókat ezzel kapcsolatban itt találhatsz.
Záró gondolat
A fentiekben ismertetett számos kiváló funkciónak és előnynek köszönhetően, úgy gondoljuk mindenképpen megéri foglalkoznod a Google My Business cégprofiloddal. Az online marketing és a SEO jelentőségének növekedésével, egyre nagyobb szerepet kapnak a ‘Google algoritmus-barát’ eszközök. Érdemes tehát belefognod, ha még nem foglalkoztál vele, vagy ügyelni a folyamatos kezelésre és aktualizálsra, ha eddig nem így tettél!