interwordinterword web & social | Online marketing ügynökség | Veszprém

0

Így építsd fel az Instagram hashtag stratégiádat

Olvasási idő 7 perc
haladó tipp 2020. 04. 26. vasárnap
A hashtageket már minden közösségi média felületen alkalmazzuk, azonban a megfelelő hashtag használat nem is olyan könnyű feladat. Összegyűjtöttünk Nektek néhány tippet azzal a céllal, hogy minél hatékonyabban tudjátok kialakítani Instagram hashtag stratégiátokat. (utolsó frissítés: 2022. április 8.)

Miért fontos a hashtag használat?

A # egyik fő célja, hogy kategorizálja a különböző tartalmakat, emiatt is lett a magyar neve keresőcímke. Az egyik legfontosabb szerepe, hogy eljuttassa az adott posztot a megfelelő célközönséghez, hiszen a hashtagek segítségével a potenciális követőid (később esetleg ügyfeleid) könnyebben Rád találhatnak. Gondoltad volna, hogy a megfelelő hashtag stratégia segítségével akár 40%-kal több embert érhetsz el az Instagramon? Ráadásul a tudatos használattal az interakciók száma is megugorhat, amely növeli az elköteleződés arányát, az Instagram algoritmus pedig értékesnek fogja tekinteni a tartalmad. 

Így építsd fel az Instagram hashtag stratégiádat

Összefoglalva a hashtagek előnyei:
  • Kategorizálja a tartalmakat
  • Eljuttatja a bejegyzésedet a célcsoportod tagjaihoz
  • Növeli az elköteleződést
  • Közösséget teremt
  • Támogatja a márkaépítést
  • Kampányok jó eszközei (pl. egyediség, megjegyezhetőség miatt)
Többek között ezen tényezők miatt nem mindegy, hogy milyen hashtaget, mennyit és hol használunk, a továbbiakban ezekre kapsz választ.

Az Instagram vezetője nyilatkozott a hashtagekről 2022. márciusában

Adam Mosseri szerint a hashtagek kategorizálják a bejegyzéseket és segítenek jobban megérteni őket. Emellett kiemelte, hogy a címkék nem eredményeznek nagyobb elérést, viszont ezt a kijelentését már többen megcáfolták.


Magas értékű egy poszt, ha a felhasználók minél több időt töltenek el fölötte, továbbá belájkolják, kommentelnek alá és még el is mentik. Ha az algoritmus értékesnek ítél meg egy bejegyzést - az előbb felsorolt tényezők alapján - akkor több felhasználónak ajánlja a tartalmat, beleértve a hashtagek keresése során is.

Egy poszt manapság a tartalom miatt válik igazán népszerűvé és nem a hashtagek miatt. Ez alapján egyes marketingesek azt javasolják, hogy ne merüljünk túlságosan bele a hashtagek kutatásába, inkább összpontosítsunk arra, hogy minél értékesebb tartalmakat nyújtsunk követőink számára és célunk az legyen, hogy növeljük az elköteleződések számát.

Milyen hashtaget használj?

A hashtag stratégia kialakításának egyik alapvető eleme a megfelelő hashtagek megtalálása és alkalmazása. 

1. Releváns hashtagek
Kiemelten fontos a releváns #-ek használata, ezt ne feledd! Mivel az Instagram egy vizuális közösségi média platform, releváns alatt azt kell érteni, hogy a hashtag kapcsolódjon a képen, videón vagy egyéb kreatívon található tartalomhoz, hiszen lehet nem is gondolnád, de az Instagram algoritmus ezt nyomon követi. 
 
Hogyan találhatsz releváns hashtageket?
  • Ha rákoppintassz egy hashtagre, automatikusan feldobja a kapcsolódó hashtageket. Itt feltétlenül böngéssz egy kicsit!
  • Segítségül hívhatsz különböző eszközöket a hashtag kutatásban.
  • Nézd meg, hogy követőid milyen hashtageket használnak és követnek.
  • Ötletgyűjtés céljából vizsgáld meg az azonos témákban más profilok milyen #-eket használnak, de semmiképp se másold át egy az egyben más bejegyzések # listáját!

Tipp: Nézd meg konkurenciád milyen hashtageket használ és less el tőle 1-2 lényegeset.

Így találd meg célközönséged a hashtagek segítségével!
  1. Keress 5-10 Instagram profilt, akik tökéletesen tükrözik a buyer personad-at vagy célközönségedet. 
  2. Koppints rá minden felhasználónál a “Követések”-re.
  3. Ha az adott profil követ hashtaget, akkor azok a keresőmező alatt fognak megjelenni.
  4. Kattints rá a “Hashtags” kifejezésre és már láthatod is az összes követett keresőcímkét.

Sikerült jó pár hashtaget összegyűjtened ezzel a módszerrel? Akkor kategorizáld őket és kezd el használni posztjaidhoz, hogy mihamarabb bevonzd célközönséged. Azt javasoljuk, hogy ezt a folyamatot ismételd meg bizonyos időközönként. A megfelelő hashtagek használatával felrázhatod Instagram profilodat.

2. Milyen eszközöket használhatsz a releváns hashtagek megtalálására? 
  • HashtagsforLikes: egy fizetős oldal, melynek segítségével könnyen rátalálhatsz a legmegfelelőbb hashtagekre, nyomonkövetheted őket és különböző elemzéseket is láthatsz ezekkel kapcsolatban pl. hányan használják az adott #-et (Ár: 15$ / hét)
  • Display Purposes: ingyenes honlap, melynél nincs más dolgod, mint beírni egy #-et és máris rengeteg kapcsolódó hashtaget kapsz
  • Hashtastica fizetős szolgáltatás a # analízis mellett, a versenytársak által használt hashtagek elemzését is lehetővé teszi (Ár: 9,99 $ / hó)
  • Flick: a hét napos ingyenes próba, vagy a fizetős profil segítségével csekkolhatod a releváns hashtagjeid, azok átlagos kedvelés számát és poszt darab számát (Ár: £10 / hó)
  • RiteTag: ha feltöltesz egy képet, az oldal automatikusan ajánlani fog neked olyan releváns hashtageket, melyek kapcsolódnak a képedhez (Ár: 65 $ / hó)
  • AllHashtagsezen az ingyenes oldalon ha beírsz egy hashtaget, 30 kapcsolódó releváns #-et kapsz cserébe
  • Tagsfinder: ingyen, magyar nyelven keresheted meg legrelevánsabb hashtagjeid egy adott kifejezésre, sőt könnyen másolhatod is őket Insta fiókodba!
3. Gondolkodj a célcsoportod fejével!
Próbáld meg kideríteni, hogy a potenciális követőid és ügyfeleid, milyen hashtagekre keresnek rá, amikor a vállalkozásoddal kapcsolatos témákat nézegetik. Határozd meg a buyer personáid érdeklődési körét és problémáit, majd az ehhez kapcsolódó #-eket!
 
Tipp: Keress rá egy népszerű hashtagre, mely kapcsolódik tevékenységedhez. Majd csekkold közvetlenül a fogyasztók által feltöltött tartalmakat és általuk használt hashtageket.
 
4. Alkalmazd saját hashtaged!

Találj ki egy egyedi, könnyen megjegyezhető, rövid hashtaget saját vállalkozásodnak / profilodnak, amely természetesen lehet a céged neve, pl. mi a #interword kifejezést használjuk. A saját hashtag alkalmazása segít a márkaépítésben. Így nemcsak egy saját hashtaged lesz, ahol a posztjaid megjelennek, hanem követőid is könnyen alkalmazhatják egy-egy posztban azt! Kezdj minden hashtag csomagot a sajátoddal.

Létrehozhatsz poszt típusaidhoz, külön-külön hashtageket. Tegyük fel recepteket osztasz meg Instán és szeretnéd, hogy ételintoleranciával rendelkező követőid gyorsabban megtalálják speciális receptjeidet. Készíts tematikus hashtageket, melyek szűrőként funkcionálnak tartalmaid között. (#xymentesreceptek, ahol “xy” a márkádat képviseli)

5. Ne használj tiltott hashtageket!

Az Instagramon vannak úgynevezett banned, vagyis tiltott hashtagek, amelyek használatát mindenképp kerülni kell, hiszen ezek sértőek a felhasználókra nézve. Nem csak olyan témákkal kapcsolatos hashtagek kerülnek tiltólistára, mint amire elsőre gondolnánk, pl. 18+-os tartalmak, terrorizmus, bántalmazás stb, hanem olyanok is melyeknél a közösség tagjai sok sértő posztot jelentettek pl. alone, teens, thought stb.  Ha valaki ilyen hashtageket használ, akkor az csökkenti a megjelenést és az algoritmus sem fogja kedvelni a profilt. 

forrás: socialinsider

Érdemes csekkolnod a jelenleg tiltott hashtageket, erről itt találod a listát.  

Valamint ezt az oldalt se hagyd ki, amely kiszűri neked a profilodon használt tiltott hashtageket: Banned Hashtags

6. Készíts hashtag gyűjteményt!
Elérkeztünk az egyik legfontosabb tippünkhöz: a hashtag diverzifikáláshoz. De mit is jelent ez? Fontos, hogy minden posztodnál úgy alkalmazd a hashtageket, hogy azok között legyen, amelyet kevesen és amelyet sokan használnak. Ehhez érdemes, egy kis kutatómunkát végezni. 
 

Tipp: Használj több olyan #-et amelyek kevésbé gyakoriak, és pár olyat melyeket akár többszázezren alkalmaznak! A lényeg, hogy mindegyik csoportból válassz hashtageket a posztjaidhoz, a lényeg az egyensúly! Ajánlásunk a magyar piachoz igazodik.

Ahhoz, hogy változatosan tudd alkalmazni hashtagjeidet, érdemes létrehozni 8-10 különböző hashtag csoportot poszt típusonként (pl. idézet, tippek, értékesítés, csapat stb.), melyeket folyamatosan váltogatva használsz fel. Ezt könnyen megteheted egy Excel segítségével vagy akár a mobiltelefon jegyzet applikációval is. Így biztosan elkerülöd, hogy az Instagram spamelésnek érzékelje posztjaid. 


Milyen hashtag típusok közül válogathatsz? 

Az alábbiakban különböző hashtag csoportokat és azok legfőbb jellemzőit mutatjuk be nektek.
  • Márka hashtagek: Márka hashtag alatt a vállalat/brand saját, egyedi hashtagjét kell érteni. Célszerű a márkanevet alkalmazni, a lényeg, hogy egyedi, lényegretörő és könnyen azonosítható, valamint megjegyezhető legyen. Ezek a hashtagek a UGC (user generated content) tartalmakban is megjelenhetnek, növelve ezzel a márkád népszerűségét. 
  • Közösségi hashtagek: ezek a hashtagek összekötik a hasonló jellemzőkkel rendelkező felhasználókat egy speciális témán belül. Ide tartoznak például a következő # kategóriák:
  • Tevékenységgel kapcsolatos hashtagek: ezek az iparággal összefüggő #-eket tartalmazza pl. #kávézó, #szálloda
  • Helyszínnel kapcsolatos hashtagek: itt ne csak a városra, országra gondolj, hanem kombináld a tevékenységedet a helyszínnel pl. #budapestkávézó, #sydneyhotel
  • Niche hashtagek: ezek a vállalatodhoz kötődő, specifikussabb #-ek, pl. a #agency niche hashtagje lehet a #onlinemarketingagency
    • Tipp: Ezeket a keresőcímkéket használd együtt már bevált, releváns hashtagjeiddel.
  • Esemény, ünnep, világnap hashtagek: pl. #utcazene, #karácsony, #nutelladay
  • Kampány hashtagek: ezek a hashtagek rövidebb időtartamra vonatkoznak, hiszen valamilyen kampányhoz köthetők, melyek általában egy új termékről, eseményről, változásról szólnak. A hashtag kampányok lényege a UGC tartalmak generálása, növelve ezzel a márkaismertséget és a potenciális vásárlók körét. Ilyen kampány volt például a Foreo nőnapi kampánya, a #PayItForwardWithFOREO
  • Felhasználónak által létrehozott hashtagek: ezeket a hashtagek akkor születnek meg, amikor az ügyfelek termékedről vagy szolgáltatásodról posztolnak 


Mennyi hashtaget használj?

Az Instagram maximum 30 # alkalmazását engedélyezi egy-egy poszt esetében. A szakértői vélemények elég megosztóak ebben a témában, vannak akik szerint nyugodtan használhatsz 30 db-ot, hiszen ennyi a megengedett. Vannak akik úgy gondolják, hogy az Instagram ezt spamelésnek érzékelheti, illetve nem feltétlen segít a terjeszkedésben. (korábbi blogbejegyzésünkben is foglalkoztunk a témával.) A legtöbben a 11 db #-re esküsznek. A legnépszerűbb brandek csupán 7-et vagy annyit sem használnak.

Az Instagram 2021. októberében kiadott ajánlása 3-5 db hashtaget javasol.

Legfontosabb a hashtag mennyiséggel kapcsolatban tehát:
  • Maximum 30 db lehetséges.
  • Az Instagram 3-5 db-ot ajánl.
  • Kísérletezd ki, hogy az esetedben mi a leghatékonyabb!
  • Mindenkinek ki kell tapasztalnia, hogy a saját profilja esetében hány db hashtag használata működik a leghatékonyabban.
  • Készíts azonos témájú posztokat, és használj hashtageket más-más mennyiségben. Például 5 db-ot az Insta ajánlás szerint, majd következő alkalommal 10 db-ot. Ezután csekkold az elemzéseket és a jövőben eszerint válogasd össze a hashtagjeidet.

 

Hol használd a hashtageket? 

Ahogyan korábbi blogunkban is említettük, erre alapvetően két lehetőséged van, amelyek közül választhatsz: képaláírás vagy első komment. A vélemények ezen a téren szintén elég megosztóak, sokak szerint a képaláírásban elhelyezett #-ek rombolják az esztétikát, az első kommentesek pedig rontják az elérést. Érdekesség, hogy a márkák nagy része a captionbe helyezi el hashtagjeit. A legtöbb szakértő és kutatás szerint nincs túl nagy különbség a hatékonyságot tekintve, az Instagram algoritmus nem túl szigorú ezen a téren. Szerintünk érdemes kitapasztalni melyik a megfelelőbb elhelyezés számodra és azt alkalmazni.

Most megmutatjuk, hogyan tudod elrejteni képleírásba és kommentbe egyaránt a hashtageket. Ez főként azért hasznos, mert nem rontja a vizuális élményt posztjaidnál.

Kommentbe: Egyszerűen kommenteld posztod alá a hashtageket. Így csak az fogja látni, aki rákattint az “összes komment” megjelenítésére.
Képleírás: A szöveg után szúrj be 3 tetszőleges emojit vagy írásjelet egymás alá. 

További tippek a jól működő hashtag stratégiához
  • Kerüld az olyan hatásvadász hashtageket mint pl. followforfollow, likeforlike!
  • Ne használj pontot és szimbólumokat a hashtagekben!
  • Használj magyar és angol #-eket is!
  • Ne használd mindig ugyanazokat a #-eket, ezt az Instagram spamelésként fogja érzékelni!
  • Időzítés: Fontos, hogy mikor teszed közzé a posztodat. Nem mindegy, hogy a célcsoportod tagjai mikor a legaktívabbak az Instagramon. Csekkold az elemzéseket, és tapasztald ki, hogy a Te esetedben mikor célszerű posztolni. 
  • Ne feledd, hogy a hashtag stratégia nem minden, a megfelelő tartalom, képek/videók, a bio és még sok minden épp olyan fontosak. Ha többi profil elem és taktika nem megfelelő, akkor a hashtagektől ne várd a csodát. Figyelmedbe ajánljuk Instagram csekklistánkat, melyben összegyűjtöttük milyen az ideális 30 perces napi rutin, melyek a heti és havi teendők.

Hogyan ellenőrizd a hashtag stratégiád hatékonyságát?

Az Instagram kínál egy nagyon jó lehetőséget arra, hogy csekkold hashtagjeid hatékonyságát, amennyiben üzleti profillal rendelkezel! 
Íme a lépések:
  • Válassz ki egy posztot!
  • Koppints az “Elemzések megtekintése” lehetőségre a poszt alján!
  • Görgess lefelé a “Megjelenések” menüpontig!
  • A “Keresőcímkék alapján” rész megmutatja, hány ember talált rá posztodra a hashtageknek köszönhetően! 

 

Ezenkívül több szolgáltatást is igénybe vehetsz az ellenőrzésére. A Brand24 segítségével például csekkolhatod a hashtagek megemlítésének számát, az elérések számát, az elköteleződési arányt is, sok más egyéb mutató mellett.

Hashtagek sztoriban

Sztoriban szintén maximum 30 db hashtaget használhatsz vagy 1 darab hashtag matricát. Érdemes elhelyezni márkahashtagedet történetedben, így ha valaki rákoppint, akkor elé tárul az összes egyedi hashtageddel ellátott tartalom. Használj bátran sztoriba is keresőcímkéket, de ne vidd túlzásba a mennyiséget.

Legnépszerűbb hashtagek

Blogunk végéhez közeledve, biztosan mindenki tisztába van azzal, hogy ezeket a hashtageket nem célszerű használni a magas posztszám miatt. Itt találod a top 50 hashtaget.

  1. #love (2,1 milliárd)
  2. #instagood (1,4 milliárd)
  3. #fashion (1 milliárd)
  4. #photooftheday (965 millió)
  5. #beautiful (774 millió)
Záró gondolat
 

Gondolj úgy a hashtagre, mint egy eszközre, amely garantálja, hogy tartalmad eljut olyan felhasználókhoz, akik érdeklődnek témád iránt.

Az Insta algoritmus kiismerése nem egyszerű feladat, tesztelést és időt igényel, de mindenképpen megéri. Próbálj ki többféle hashtag használatot, elemezd az eredményeket és alakítsd ki saját stratégiád, meglátod az eredmény nem marad el! Ne feledd - a stratégiát időnként aktualizálni kell ahhoz, hogy hatékonyan működjön! Bízunk benne hogy, ez a blog jó kiindulási alapként szolgál Neked!

 
Források: 
Utolsó módosítás2022. 04. 08. péntek
Laura írta Laura