interword

Hogyan készíts hatékony elemzéseket UTM paraméterezéssel

Olvasási idő 5 perc
haladó tipp 2020. 06. 08. hétfő
Manapság a hatékony elemzések a virágzó online marketing stratégia létfontosságú elemeinek tekinthetők. Ugyanakkor tudjuk, hogy a megfelelő eszközök nélkül a kampányok sikerességének tanulmányozása igencsak trükkös lehet. Hallottál már az UTM paraméterezésről? Elsőre bonyolultnak tűnhet, de hidd el nem is olyan nehéz!

Mi az az UTM paraméter?

Az UTM paraméterezés különböző információkat hordozó címkék beillesztését jelenti az URL végére. Az UTM kódokkal rengeteg hasznos információt megtudhatsz az online marketing tevékenységeddel kapcsolatban. Sőt, a kódoknak köszönhetően könnyen nyomonkövetheted és elemezheted honlapod forgalmát is. A gyakorlatban ezt úgy kell elképzelni, hogy amikor egy felhasználó egy adott linkre kattint - az UTM paraméterek és egy analitikai eszköz segítségével - lehetőséged van a látogatók tevékenységeinek részletesebb elemzésére

Az UTM paraméter 5 építőeleme

Az UTM paraméterezésnél 5 különböző, hasznos információkat szolgáltató címkével bővítheted URL-edet. Fontos, hogy a kódolásnál az első három paraméter megadása kötelező, a másik kettő pedig opcionális. Mutatjuk is az elemeket!

  1. Forrás (Source): Megmutatja, hogy pontosan milyen forrásból érkezett a forgalom (pl. hírlevél, Google, közösségi média, e-mail stb.). Így könnyen összehasonlíthatod különböző marketingcsatornáid teljesítményét.
  2. Médium (Medium): Szemlélteti a forrás típusát (pl. poszt, banner, cpc, display stb.) Ennek segítségével még részletesebben láthatod adott hirdetéseid, bejegyzéseid sikerességét. 
  3. Kampány (Name): A kampány általunk megadott nevét tartalmazza. Így könnyen különbséget tehetsz kampányaid között. (pl. szlogen, promóciós kód)
  4. Tartalom (Term): Az adott megjelenés tartalmát írja le (pl. hetimenü, kávé). Lehetővé teszi a hasonló tartalmak, illetve az ugyanazon hirdetésen belüli linkek elkülönítését. 
  5. Kulcsszó (Content): Megmutatja hogy a felhasználó melyik kulcsszó hatására érkezett a honlapra. Ezt a paramétert általában fizetős hirdetéseknél használják. 

Fontos tipp!: Az egyes paraméterekben speciális karaktereket nem lehet használni, csakis az angol ABC betűit és számait

A még átláthatóbb paraméterezés érdekében, összegyűjtöttünk néhány technikai szabályt:

  • Mindegyik paraméter elem egy ‘?’ ikonnal kezdődik.
  • A paraméter elemnevek szerepelnek a linkekbe, melyek után ‘=’ ikonnal adhatod meg saját szöveged. pl: ?utm_source=facebook
  • A paramétereket ‘&’ ikonnal kell elválasztani! pl. ?utm_source=facebook&utm_medium=cpc
  • Paraméterek sorrendje adott: forrás, médium, kampány, tartalom és kulcsszó.

A fentiek alapján például, ha az interword.hu egyik blogbejegyzésének teljesítményét szeretnénk mérni - amelyet posztolunk Facebookon, LinkedInen, valamint Instagramon is - akkor az alábbi módon érdemes felépíteni a paraméterezést:

  • URL: https://www.interword.hu/hu/blog/2020-03-20/igy-keszits-profi-tartalomnaptart
  • utm_source: facebook, linkedin, instagram
  • utm_medium: referral
  • utm_campaign: tartalomnaptar_blog

A három link ennek értelmében így épül fel:

  • https://www.interword.hu/hu/blog/2020-03-20/igy-keszits-profi-tartalomnaptart?utm_source=facebook&utm_medium=referral&utm_campaign=tartalomnaptar_blog
  • https://www.interword.hu/hu/blog/2020-03-20/igy-keszits-profi-tartalomnaptart?utm_source=linkedin&utm_medium=referral&utm_campaign=tartalomnaptar_blog
  • https://www.interword.hu/hu/blog/2020-03-20/igy-keszits-profi-tartalomnaptart?utm_source=instagram&utm_medium=referral&utm_campaign=tartalomnaptar_blog

Miért van szükség az UTM paraméterezésre?

Az analitikai eszközök - például a Google Analytics - nem tudják automatikusan beazonosítani, hogy a felhasználók pontosan mire kattintva érkeznek a honlapokra. Ahhoz, hogy gondosan nyomon tudd követni az egyes kampányaidat, érdemes UTM paramétereket használnod, így sokkal több hatékonyabb elemzésből építheted tovább online marketing stratégiádat!

A paraméterezés legfőbb előnye a webes forgalom nyomon követése mellett, hogy segítségével felmérheted a látogatók viselkedését, összehasonlíthatod különböző marketingcsatornáid (például honnan érkezett nagyobb forgalom honlapodra) és tartalmaid sikerességét. Továbbá a kódolásnak köszönhetően könnyen csekkolhatod ROI-mutatóid, illetve finomíthatod közösségi média stratégiád is az elemzések alapján. Amennyiben egy kampányod több helyen is fut egyszerre az online térben, megtudhatod például, hogy melyik platformról érkeztek a legtöbb bevételt generáló vásárlók. Sőt, ha influencer marketinget is alkalmazol, akkor a paraméterekkel elemezheted ennek a marketing eszköznek a hatékonyságát is. 

Fontos tipp!: UTM paraméterezést kizárólag az oldalon kívülről érkező forgalom címkézésére használd, a belső kampányok követésére ne!

Az UTM paraméterezés lehetőségei

0. Analitikai eszköz beállítása

Először is szükséged lesz egy analitikai eszközre, mint például a Google Analytics. Ha még nem rendelkezel fiókkal, akkor itt tudsz regisztrálni. Az Analytics segítségével mérheted a fent említett lehetőségeket, pontosan azokhoz a paraméterekhez kapcsolódó információkat fogod látni, amelyeket elhelyezel az URL-edben.

1. UTM paraméterezett linkek elkészítése

A paraméterezett linkek elkészítésének természetesen több módja van. 

1.1. Létrehozhatod linkjeidet többek között a Google által kifejlesztett kódoló eszközzel, melyet itt találhatsz meg.

1.2. Beállítások egy Facebook kampányban: a követési adatokat a Hirdetés szerkesztésnél tudod megadni.

1.3. Google Chrome bővítmény használata

Ha szeretnéd, Chrome bővítmény igénybevételével is elkészítheted felparaméterezett linkjeidet. A bővítményt itt töltheted le.  

Hol helyezheted el linkjeidet?

  • Google Ads és/vagy Facebook kampányokban
  • közösségi média posztokban
  • email marketingben, hírlevelekben
  • QR-kódok
  • landing oldalak linkjeiben

1.4. Készítettünk egy könnyen kezelhető sablont, ebben egy helyen tarthatod és kezelheted a felparaméterezett URL-jeidet!

Hogyan használd?
  1. Nyisd meg a sablon linket, majd kattints a ‘Sablon használata’ feliratra a jobb felső sarokban!
  2. Írd be az egyes paramétereidet a megfelelő oszlopba!
  3. És máris automatikusan elkészül a linked, amit másolj át a kívánt helyre (hírlevélbe, posztba, Facebook kampányba stb.)!

2. Kampányok elemzése

A legkézenfekvőbb a Google Analytics használata. Segítségével egyszerűen elemezheted az előbbi lépések alapján felparaméterezett linkek hatékonyságát.

A lépések:
  • Nyisd meg a Google Analytics fiókodat!
  • Keresd meg bal oldalt a ‘Jelentések’ menüpontot!
  • Kattints az “Ügyfélszerzés” opción belül a ‘Kampányok’ feliratra!
  • Válaszd ki a “Minden kampány” lehetőséget!
  • Tekints meg az UTM paraméterezett linkjeidhez tartozó elemzéseket a jobb oldalon megjelenő táblázatban!

3. Következtetések levonása

Ha végeztél az elemzéssel, már csak a következtetések levonása maradt hátra. Érdemes átgondolni a kapott adatokat és eszerint alakítani online marketing stratégiád a jövőben. Hasonlítsd össze az egyes platformokat, és csekkold mi az ami jól működik és mi az ami kevésbé. 

Példák

A notiono.hu hírlevélben szereplő link

https://www.notino.hu/notino-heti-akcio/?utm_source=47517-newsletter_HU&utm_medium=email&utm_term=4723294438&utm_content=VÁSÁROLJON%20MOST&utm_campaign=email_20_21_5--20200524&utm_sc=B%7C1%7Ccid2335_int-doprava-zdarma-bez-limitu%7C

Kreatív Online Hírlevele

http://kreativ.hu/kreativ_online/cikk/keresztre_feszitenek_e__ha_egy_vilagjarvany_idejen_nem_csak_csr_kommunikaciot_folytatsz?utm_source=newsletter&utm_medium=kreativ_online_hirlevel&utm_campaign=27506

CNN Facebook poszt

https://edition.cnn.com/2020/05/24/world/women-rights-coronavirus-intl/index.html?utm_medium=social&utm_content=2020-05-24T20%3A01%3A03&utm_source=fbCNN&utm_term=link

Digital Marketer Facebook poszt

https://www.digitalmarketer.com/blog/write-headlines-that-get-clicks/?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=writeheadlinesthatgetclicks-boosted

További UTM paraméter tippek 
 
Mutatunk néhány további tippet a paraméterezéssel kapcsolatban, melyeket ajánlott betartanod:
  • Használd egységesen és konzisztensen a paramétereket, így könnyen láthatod kampányiad eredményeit! Készíts egy sablont, minden paraméter elemhez!
  • Használj egyszerű nyelvezetet a kódolásnál!
  • Csinálj egy dokumentumot, amelyben könnyen követheted, hogy mely kampányodhoz, milyen különböző UTM paraméterezett linkek köthetők. 
  • Az UTM paraméterezett linkek általában elég hosszúak, így érdemes lerövidíteni őket. Erre a célra használd bátran a Bitly-t!

Záró gondolat

Bármilyen online marketing tevékenység akkor éri a legtöbbet, ha látható eredményeket generál! Az UTM paraméterezéssel rengeteg hasznos elemzést végezhetsz, melyek kiindulópontot adhatnak a stratégiád formálásához! Ha nem használtál még paraméterezett linkeket, akkor itt az ideje, hogy felturbózd URL-edet!

Források:
Fanni írta Fanni