interwordinterword web & social | Online marketing ügynökség | Veszprém

Facebook klasszikus vs. új design

Olvasási idő 5 perc
info tipp 2020. 09. 02. szerda
Most, hogy már egy ideje teszteljük a Facebook új kinézetét, és szinte mindenkinél átállt, lássuk mi változott, vegyük górcső alá az előnyöket és a hátrányokat is.

Az első reakciók

Általánosságban elmondható, hogy hatalmas ellenszenvet váltott ki a felhasználókból az új design. Sőt, sokan elkezdtek azzal fenyegetőzni, hogy a Facebook fiókjukat is felfüggesztik a változás miatt. Az alábbi tényezőket emlegették a legtöbben, ami a negatív kritikáknak alapot adott:

  • zavaros, túl van bonyolítva, nehéz megtalálni a dolgokat
  • zavaróak, és nem felismerhetők az új ikonok
  • sok a bug, így a fejlesztőknek még bőven van mit javítani.

Ezt mindenki döntse el saját maga, de én érzékelek ezekben a megnyilvánulásokban egy kis a megszokottól való eltérés miatti, és az új dolgok iránti első negatív visszahőkölést. - Amit egyébként elsőre én is éreztem.

Főoldal

A főoldalon a belépésnél azonnal szembetűnő a változás. Eltűnt a fenti kék sáv, és egy sokkal esztétikusabb, modern látvány fogad minket. Egy világosabb kék színre cserélték a már megszokott árnyalatot.

Ikonok

Az új nézetben törekednek szövegek helyett, az ikonok használatára. A fenti sávból eltűnt a ‘Kezdőlap’ és a ‘Létrehozás’ szó. A megszokott ikonok mellett ezek kiváltására újabbak és továbbiak is megtalálhatók, illetve más helyre is kerültek.

Hivatkozások

Itt is igyekeztek leszűkíteni a listát, a ‘Felfedezés’ eltűnt, és a ‘Továbbiak’ legördülőjében érhetjük el.

Hírfolyam

A hírfolyamban megjelenő képek esetében is volt egy nagyon furcsa tapasztalásunk, mégpedig, hogy az eddig az megjelenített négyzet alakú fotók / kreatívok mellé behúzott egy random egyszínű, a fotó alapján generált oldalsávot mindkét oldalra. Lássuk be, rettenetesen el tudja szúrni az egyébként remekül megkomponált összképet. Úgy fest, hogy az újítással a Facebook bejegyzés képméret használatára szeretnének buzdítani. Apropó, olvastad az erről szóló blogunkat?

Névjegy

Az ‘Our Story’ eltűnt, és a ‘Névjegyben’ kapott helyet ‘Hosszú leírás’ néven. A névjegyben is megújult ikonokkal találkozhatunk.

Profilkép

A profilkép nem a borítókép mellett, hanem alatt foglal helyet, bal oldalon.

Ideális képméretek

Az elrendezésbeli változás miatt a Facebook cover mérete is változik, melynek a javasolt mérete: 820×360 pixel.

Feed

Az oszlopok helyet cserélnek: a képernyő jobb oldalán láthatjuk a bejegyzéseket, bal oldalon pedig az oldalra vonatkozó adatokat, és a fényképeket.

Lapfülek

A fenti képeken jól látszik, hogy míg a klasszikus nézetben tökéletesen elkülönültek a bal oldalra, és az összes lapfül meghatározó szerepet kapott, most csak az első 3 db jelenik meg továbbkattintás nélkül egy sokkal eldugottabb helyen a profilkép alatti sávban. A többi lapfület a ‘Továbbiak’ legördülő listából varázsolhatjuk elő. Érdemes tehát átgondolni újra a lapfülek sorrendjét: Mit szeretnénk hangsúlyozni az oldalon?

Események hozzáadása

Az átálláskor ennél a pontnál nagy bajban voltam. Mivel az ügyfeleink között van olyan, akiknél ezt a funkciót elég gyakran használjuk. Megdöbbenésemre eleinte nem szerepelt ez a funkció az új design-ban, így az első visszaváltás oka ez volt. Ekkor visszajelzést lehetett adni, hogy miért térek vissza a régi nézethez, én pedig ezt le is írtam. Úgy tűnik, hogy ez csak egy bug volt, hiszen hamarosan már elérhetővé vált az újban is, és most már könnyebb a folyamat, mint a klasszikusban volt.

Like helyett követés

Az interakciós gombok sokkal visszafogottabb helyre kerülnek át az asztali nézetben is. Mobil nézetben viszont már az oldalak likeolása helyett a követésre ösztönöz az új nézet. Ha belegondolunk, ez egy teljesen logikus lépés, hiszen nem a like-ok száma a meghatározó egy oldalnál, hanem a követéseké. Akik követnek minket, azokhoz juthat el a posztunk. Egyelőre nálunk még nem állt át az app, de a SocialMediaToday cikke alapján így fog kinézni:

Váltogatás a régi és az új nézet között

Ez a funkció eltűnik. Az új design a hivatalos bejelentés szerint 2020. szeptemberben véglegessé válik.

Elsőre nagyon furcsa volt megszokni, és mondhatni nem is tetszett. Az elsők között lehettem, akinek átváltott az új nézetre, így a bugokból sem volt hiány, de mára szépen elhárították a felmerülő hibákat. Be kell valljam, az első “nem tetszés” után egyszer csak azon kaptam magam, hogy visszaváltottam a régi nézetre egy funkció hiánya miatt, aztán pedig szélsebesen vissza az új nézetre. Véleményem szerint a sok-sok fejlesztés után már egy igazán jól használható, a réginél sokkal esztétikusabb platformot köszönhetünk a Facebook fejlesztőinek és grafikus szakembereinek. Mind a privát Facebook-ozás, mind a munkám során maradéktalanul el tudom látni az új platformon is a teendőimet. Szerintem egyértelműen megszokás kérdése ez az újítás.

Hidd el, ha Te még barátkozol az új nézettel, biztosíthatlak róla, hogy hamarosan már a régi lesz furcsa, és már csak “történelem”. :)

Források:

The New Facebook Design: A Guided Tour

Barbi írta Barbi