Edukációs olvasmány tanároknak egyenesen a Facebook-tól: akcióterv és néhány teendő, amennyiben diákjaik internetes zaklatás áldozataivá, vagy éppen elkövetőivé válnak a közösségi médián keresztül.
A “cyber bullying” szóba kerülésekor fordítás nélkül is szinte mindenki tudja, hogy miről van szó. Azzal azonban, hogy az iskolák és az oktatók hogyan léphetnek fel ellene úgy, hogy közben senki ne sérüljön (akár lelkileg, akár fizikálisan…), az illetékesek sokszor már kevésbé vannak tisztában.
Első lépésként fontos tisztázni a fogalmak közti különbségeket, azaz mit nevezünk egyszerűen csak goromba, vagy akár “bunkó” viselkedésnek, milyen az, ha valaki rosszindulatú, és mikor beszélhetünk valóban zaklatásról - a fogalmak ugyanis sokszor összemosódnak, és nem világosak a határok.
Goromba viselkedés: az esetek nagy többségében nem az elszenvedő szándékos bántásán van a hangsúly, egyszerűen csak az elkövető személyiségéből, pillanatnyi kedvéből fakad a faragatlanság. Legtöbbször jobb, ha egyszerűen csak túljutunk rajta - nincs mit tenni. Illetve talán nem is érdemes, amennyiben nem súlyos az eset.
Aljas/rosszindulatú viselkedés: ekkor már szándékos, személyre irányuló bántásról van szó, egyszer, vagy akár kétszeri alkalommal. Itt már könnyen át lehet csúszni zaklatásba, amennyiben a cselekvés hosszabb ideig fennáll.
Zaklatás: zaklatás során fontos hangsúlyozni, hogy a felek általában bizonyos szempontból nincsenek egy súlycsoportban, erős alá-fölé rendeltségi viszony alakul ki. Hosszú ideig tart, és általában erősen traumatizáló hatású az elszenvedő fél számára.
Tanárként óriási szereped lehet abban, hogyan végződik egy ilyen eset, a Facebook kiadványa pedig segít a helyes stratégia kialakításában.
Legfontosabb: A MEGELŐZÉS!
Egy iskola, ahol a diákok biztonságban érzik magukat, tudják, hogy bizalommal fordulhatnak tanáraik felé, kevesebb eséllyel fog zaklatási ügyekkel szembenézni. Természetes a deviáns viselkedés mindenhol megjelenhet, de fontos, hogy biztos alapokat fektessen le az intézmény, illetve kitűzzön bizonyos irányvonalakat, melyekkel mindenki tisztában van (s még ha nem is tisztel, legalább betart). Az érzelmi intelligencia tanulható, különböző foglalkozások során a diákokban kialakítható egy egészséges, megértő hozzáállás társaik felé.
A Yale Center for Emotional Intelligence által kialakított RULER-program jó és követendő példa lehet a magyar intézmények számára is.
Persze, attól még, hogy valaminek a számát csökkentenénk, és a statisztika egy idő után jól mutat, a fennmaradó, és törvényszerűen úgyis bekövetkező esetek mindegyike súlyos gondot jelent az egyének szempontjából.
Mit csinálj, ha diákod áldozattá válik?
- Először saját magadat készítsd fel a beszélgetésre. Fontos, hogy megfelelő helyet és időpontot találj, illetve érzelmileg is készülj fel a szituációra. Tartsd szem előtt, hogy szerencsés esetben a diákod számára követendő példát jelentesz - ha te nyugodt maradsz, nagyobb valószínűséggel lesz ő is az.
- Légy jó hallgatóság! Éreztesd a tanulóddal, hogy mindenben támogatod és mellette állsz. Sok esetben ennek kialakításához már az is elég, ha figyelmesen végighallgatod, nem vágsz közbe, semmilyen formában nem kritizálod, illetve nem vonsz le elhamarkodott következtetéseket. “Mondtam, hogy ne barátkozz vele”, “Nem kell ebből nagy ügyet csinálni, szinte mindenkivel előfordul ez.”, “Nem kell ennyire érzékenynek lenni.” - erősen kerülendő mondatok. Az internetes zaklatás nem apróság!
- Empátia és tapintatosság - két létfontosságú elem az esetek kezeléséhez. A netes zaklatás áldozatai általában nehezen nyílnak meg. Kemény időn mennek keresztül, ezért fontos a diszkrét és empatikus viselkedés. Jó megoldás lehet, ha képernyőfotókat kérsz, melyeket együtt átnézhettek és megbeszélhettek (de ne ez legyen az első, koncentrálj a fentiekre, hogy megfelelő, bizalmas és biztonságos légkört alakíts ki.)
Néhány példamondat, amennyiben nem tudod, hogyan is kezdj hozzá a mondandódhoz: “Köszönöm, hogy mindezt elmondtad nekem - ígérem, minden tőlem telhetőt megteszek, hogy segítsek neked”, “A zaklatás egyáltalán nem helyes, sőt, elítélendő dolog. Tudom, hogy nehéz róla beszélned, és én nagyon szeretnék segíteni a helyzet megfelelő kezelésében.” - Alaposan vizsgáld ki az ügyet, bizonyosodj meg róla, hogy minden létfontosságú információ a birtokodban van az érintettekkel való beszélgetések után.
- Konzultálj az iskolában dolgozókkal, amennyiben szükséges - természetes maximális diszkréciót szem előtt tartva. Az intézmény szabályzata, az ilyenkor hatályba lépő rendelkezések (amennyiben vannak) is sokat segíthetnek, ne hagyd figyelmen kívül ezeket a vezérelveket.
- Ha a helyzet megkívánja, és az áldozat veszélyben lehet, vond be a szükséges hatóságokat is.
Konzultálj a diákoddal arról, milyen lépéseket tehet (tehettek meg együtt), mely lehetőségek és funkciók állnak a rendelkezésére az eset kezelésére a Facebook-on:
- “Jelentés” gomb: a Facebook minden egyes tartalmat megvizsgál, melyekre jelentés érkezik. Amennyiben az áldozatot képeken, posztokon keresztül inzultálták, a tartalom tulajdonosa értesítést kap a vizsgálatról, de arról nem, hogy kitől érkezett jelentés.
- Privát üzenet: amennyiben ezt komfortosnak érzi az áldozat, üzenetben is felkeresheti zaklatóját, aki egy nyílt kérdés, szembesítés esetén már elképzelhető, hogy nem is fogja magát annyira teljhatalmú kiskirálynak érezni...
- “Unfriend” - azaz törlés az ismerősök közül: amennyiben a privát beállítások megfelelőek, a zaklató ez után már nem fogja látni az áldozat üzenőfalát, megosztott tartalmait.
- Blokkolás: ha a törlés nem elég, a deviáns felhasználó blokkolására is adott a lehetőség. Ebben az esetben nem fog tudni többé kapcsolatba lépni az áldozattal, és eltűnnek egymás számára a Facebook-ról.
Ezen kívül a kezébe adhatsz olyan eszközöket, melyeken keresztül önmaga tanulhatja meg, hogyan kezeljen egy hasonló szituációt. Jó példa erre a tavaly indult, “Be a Cyberhero” elnevezésű program a Telenor gondozásában (ezen kívül is több oktatóanyagot osztottak már meg a témával kapcsolatban), illetve a UNICEF Help App nevű alkalmazása is segítséget nyújthat.
Végül pedig tegyél fel magadnak néhány ellenőrző kérdést, hogy tudd, minden tőled telhetőt megtettél a probléma hatékony kezelésének érdekében:
- Úgy érzed, helyesen jártál el, illetve vannak még további feladatok? - Fontos utólagos ellenőrzést végezni, például: szüksége van-e az áldozatnak további segítségre, akár rendszeres ellenőrzésre a hogyléte felől?
- A diákod jól és biztonságban érzi magát az osztályban/iskolai közösségben? - Érdemes ellenőrizni, hányszor és milyen formában kell az áldozatnak esetleg találkoznia zaklatójával órák, iskolai események kapcsán. Érdemes ezen elgondolkodni, és kidolgozni egy tervet a megfelelő kezelésre.
- A zaklató is megkapta a megfelelő segítséget? - Az ilyen magatartás mögött gyakran komoly okok húzódnak, ezért a zaklatót fontos szintén “áldozatként”, nem pedig ellenségként kezelni.
- Minden résztvevő megkapta a szükséges támogatást? - Akár külső szakemberek, akár az iskola más dolgozói által.
- Rendelkezik az áldozat megfelelő, támogató háttérrel az eset kezeléséhez, feldolgozásához? - A család és a barátok szerepe extra jelentőséggel bír, bíztasd a tanulót, hogy ossza meg problémáit más megbízható személyekkel is.
- Érvényben vannak az osztályodban olyan normák, melyek mindenki számára világosak és elfogadottak? - Amennyiben nem, itt a megfelelő idő, hogy lépésről lépésre kialakítsd.
- Elég figyelmet fordítasz a diákjaid emocionális nevelésére is? - Mutass példát, taníts nekik konfliktuskezelési stratégiákat, és neveled őket együttérzésre. Az egymásra és egymás érzéseire való odafigyelés az alapja a megelőzésnek.
Minden esetben az érintett diák(ok) igényeit tartsd szem előtt - bármi más csak ez után következik. Biztosíts számukra feltétel nélküli támogatást, légy diszkrét és ne élj vissza a bizalmukkal. Több tragikus eset történt már, melyek talán másképp végződnek, ha a felnőttek alapvető hozzáállása a fentieknek megfelelő lett volna. Sokszor egyáltalán ki sem tudódik a zaklatás, és a külvilág csak akkor értesül róla, amikor már rég késő.
A legfontosabb, amit tehetsz: a megelőzés. Figyelj oda diákjaidra, de ne csak a jegyeik, hanem a lelkük is legyen érdekes, mutasd meg nekik, hogy mennyire fontos az empátia és a másokra való odafigyelés. Figyelmes gesztusok, bizalom, érzelmi intelligencia - ezek sokszor többet érnek, mint a jól betanult matematikai képletek és történelmi évszámok.
Forrás:
Biztonság a Facebookon
A megfélemlítés megfékezése
Pedagógusoknak