A Google bevezeti a mesterséges intelligencia által rendezett találati oldalakat, először Amerikában, elsősorban receptekkel próbálkozva.
Ez az új formátum különböző tartalom típusokat kombinál, hogy egy személyre szabott élményt nyújtson a felhasználóknak.
A héten indult funkció egy teljes oldalnyi, több formátumú, a felhasználó számára összeállított tartalmat jelenít meg.
A Google bejelentése szerint:
"Ezen a héten bevezetjük az Egyesült Államokban az AI által rendezett keresési találati oldalakat – először a receptek és étkezési ötletek jelennek meg mobilon. Mostantól egy teljes oldalnyi élmény vár rád, ahol a számodra releváns találatok rendezetten jelennek meg. Könnyedén felfedezheted a weben elérhető tartalmakat és számos nézőpontot, beleértve a cikkeket, videókat, fórumokat és még sok mást – mindezt egy helyen."
Ez a megközelítés, a Google szerint, változatosabb információ forrásokkal szolgál.
A bejelentésben a Google hozzáteszi:
"... az AI által rendezett találati oldalakon keresztül többféle tartalom formátumot és webhelyet mutatunk be, ami még több lehetőséget biztosít a tartalmak felfedezésére."
Iparági hatások
Bár a Google az AI találati oldalak előnyeit hangsúlyozza, az újítás több kérdést is felvet:
- Hogyan befolyásolják majd, az AI által generált találati oldalak az egyes webhelyek forgalmát? Csökkentheti az átkattintási arányt a webhelyekre, ha a felhasználók a Google találati oldalán maradnak?
- Mivel az AI határozza meg a tartalom rendezését, felmerülhetnek aggályok az információk bemutatásában rejlő esetleges torzításokkal, valamint részrehajlással kapcsolatban.
- Az új formátum új stratégiákat követelhet meg annak érdekében, hogy a tartalom látható maradjon ezekben a rendezett találatokban.
- Nem világos, hogy ez a változás miként fogja befolyásolni a hirdetések láthatóságát.
Ez az újítás módosíthatja azt is ahogyan megközelítjük a SEO-t.
Lehet, hogy alkalmazkodnunk kell annak érdekében, hogy a tartalom továbbra is könnyen elérhető legyen és hogy megfelelően jelenjen meg ebben az új formátumban.
A Microsoft Bing is nemrég jelentette be, hogy bővíti a generatív keresési képességeit, az összetett, információdús kérdésekre fókuszálva. A Google teljesen újragondolta a találati oldalakat, ami által sokkal egyedibbek lettek, mint a Bing.
Ez mind összhangban van a Google azon stratégiájával, miszerint a mobil az első!
Azzal kapcsolatban, hogy hogyan fog asztali gépen megjelenni ez a funkció, a részletek még nem ismertek!
A Google válasza az iparági aggodalmakra
1 - Hatás a Search Console nyomkövetésre
Az AI által generált találatok nyomon követésével kapcsolatban a Google szóvivője kijelentette:
"Nem különítjük el a forgalmat minden egyes funkció szerint a Search Console-ban, de a honlap tulajdonosok továbbra is láthatják a keresésekből származó forgalmukat a felületen."
Ez azt sugallja, hogy bár az AI által generált oldalakon nem lesznek elérhetőek specifikus mérőszámok, viszont az oldalak tulajdonosai ennek ellenére továbbra is hozzáférnek majd az általános forgalmi adatokhoz.
2 - Kiterjesztési ütemterv
A funkció egyéb kategóriákra és más régiókra történő kiterjesztéséről ezt mondta a Google:
"Amikor előzetesen bemutattuk ezt a funkciót, már említettük, hogy további kategóriákra is kiterjesztjük, beleértve az étkezést, filmeket, zenét, könyveket, szállodákat és vásárlást. Jelenleg további részleteket nem áll módunkban megosztani."
Tehát lesz kiterjesztés, de nem tudjuk mikor!
3 - Útmutatás SEO szakemberek és tartalomgyártók számára
Azzal kapcsolatban, hogy új eszközöket vagy irányelveket biztosítanak-e a tartalom optimalizáláshoz az AI találati oldalakra ez volt a válasz:
"A SEO szakembereknek és a tartalom készítőknek nem kell máshogy eljárni. Az AI által generált keresési találati oldalak a Google központi keresés rangsorolási és minőségi rendszereire épülnek, amelyeket évtizedek óta finomítunk, hogy magas minőségű információkat jelenítsünk meg."
Tehát nem szükséges változtatni SEO stratégiánkon, mivel ugyanolyan hatékonyak lesznek.
A jövő
A Google válaszai némi tisztánlátást nyújtanak, de továbbra sem teljesen egyértelmű minden a funkciót illetően.
Az, hogy az AI által generált oldalakhoz nem lesz elérhető specifikus nyomkövetés a Search Console-ban, kihívásokat jelenthet a SEO szakembereknek a forgalomra gyakorolt közvetlen hatás megértésében.
Az egyéb kategóriákra, mint például az étkezésre, filmekre, zenére, könyvekre, szállodákra és vásárlásra való kiterjesztési tervek megerősítése arra utal, hogy ez a funkció számos iparágra kiterjedő hatással lehet.
A Google biztosítékai ellenére más, az eddigieknél jobb gyakorlatok jelenhetnek meg a SEO-t illetően!