A Fast-moving consumer goods, azaz a gyorsan forgó fogyasztási cikkek egészen más marketingstratégia felépítését igénylik. Mutatjuk a sajátosságait!
Az FMCG marketing kifejezetten a fogyasztói csomagolt áruk, azaz napi, heti és havi rendszerességgel vásárolt árucikkek promótálását foglalja magába. Ide tartoznak a romlandó termékek (tej, zöldség, pékáru), illetve az olyan árucikkek, amelyeket rendszeresen vásárolnak a fogyasztók (üdítő, papír zsebkendő, konzerv). Mivel ezekre a termékekre alapból magas a vásárlási hajlandóság, legtöbb esetben szerepelnek az átlagos fogyasztói kosárban, így a marketing terén is meg kell különböztetni az SMCG - slow-moving consumer goods - (pl.: mobil, kozmetikumok) cikkektől. Különösen azért, mert a gyorsan forgó fogyasztási cikkek piacán - a nagy piaci igény mellett - óriási verseny van a gyártók és forgalmazók között.
A legfontosabb lépések a marketingstratégia kialakításához:
- A fogyasztók kimondatlan, fel nem ismert igényeinek feltárása
- A vásárlók viselkedésének és szemléletének megértése
- Korábbi felhasználói esetek és következmények analizálása
- Ügyfélélmény megtervezése
- Piacra lépési stratégia kiépítése
Mivel az FMCG szektorban is egyre népszerűbb az online vásárlás, a digitális marketingre is jelentős figyelmet kell fordítani. Különlegessége, hogy nagyobb kihívást jelent az előre tervezés, mint egy lassan forgó fogyasztási cikkeket forgalmazó cég esetében. Persze ez nem jelenti azt, hogy a content calendar elhagyható, de kellő spontaneitást igényel!
Az FMCG online marketing különlegességei:
- Alkalmazkodni a folyamatosan változó piaci igényekhez
- Online készlet aktualizálása
- Részletes leírás és tájékoztatás az összetevőkről, lejárati dátumról
- Szezonális kínálat és ad-hoc kedvezmények
Tartalomtípusok az FMCG szektorban:
- honlapok, webshopok
- blogok, aktuális hírek
- social media posztok és sztorik
- szórakoztató és informatív videók
- chatbot, automatikus válaszok és GYIK
Fontos: Míg a gyorsan forgó fogyasztási cikkeknél a csomagolás és a lejárat dátumát, addig egy SMCG terméknél inkább a kiadás vagy kollekció frissítés időpontját, illetve a garancia és jótállás időtartamát érdemes hangsúlyozni!