interword

Hogyan csökkentheted a mobilodon töltött időt?

Olvasási idő 4 perc
info tipp 2020. 03. 04. szerda
A #Képernyőmentes február keretében számos statisztikát, érdekességet, tippet és kihívást gyűjtöttünk össze és osztottunk meg veletek a hónap során. Reméljük elértük célunkat és Ti is tudatosabban töltitek már az időt mobiltelefonjaitokon. Végezetül ebben a blogbejegyzésben egy összefoglalót olvashattok az érintett témákról és még egy utolsó kihívást is hoztunk Nektek zárásképpen.

Statisztikák

A hónap során négy érdekes, meghökkentő és egyben elgondolkodtató statisztikát is megosztottunk oldalunkon:

  • Naponta átlagosan 153 percet töltünk a közösségi médián
  • A telefonhasználók 87%-a csekkolja a telefonját lefekvés előtti órában
  • A telefonhasználók 47%-a próbálta csökkenteni a mobilhasználatot, de csak 30% járt sikerrel 
  • Egy átlagos telefonhasználó naponta 47X csekkolja a mobilját

1perces ötletek

A #Képernyőmentes február keretében 4 könnyen megvalósítható, ám annál hasznosabb ötletet mutattunk meg Nektek, melyeket úgy gondolunk, hogy érdemes kipróbálni a tudatosabb mobilhasználat érdekében. 

  • Nyugalmi idő beállítása: A Nyugalmi idő szabásával csak az általad engedélyezett telefonhívásokat és alkalmazásokat fogod tudni észlelni és használni, így csökkentheted a mobilon eltöltött időd. 
  • Kapcsold ki az értesítéseket!: Ahhoz, hogy elkerüld, hogy munka, séta vagy filmnézés közben rögtön a telefonodhoz nyúlj, ha értesítést kaptál, érdemes kikapcsolnod az értesítéseidet. Tippünk, hogy határozz meg naponta olyan időpontokat, amikor megnézed a telefonodon megjelenő értesítéseket!
  • Rendezd mappákba alkalmazásaid!: A mappák kialakítása nem csak az átláthatóság és rendezettség miatt javasolt, hanem az alkalmazásokkal eltöltött időd mértékének csökkentése végett is. A csoportosításnak köszönhetően az appok kevésbé feltűnőek, így csak akkor fogod megnyitni őket ha tényleg akarod, és nem azért mert megpillantottál egy ikont.
  • Állíts be alkalmazáskorlátokat a mobilodon!: Ez pedig egy újabb technikai segítség, hogy ne kalandozzunk el feleslegesen, a különböző appjainkat pörgetve!

Érdekességek

Számos témához kapcsolódó érdekességeket is megosztottunk veletek a külünböző kampányoktól kezdve, a tulzott mobilozás egészségügyi hatásain át, egészen a környezetvédelem és az e-mailezés kapcsolatáig. Ezeket összefoglalva itt olvashatjátok!

  • #donttextanddrive: A telefon a vezetés közbeni figyelemelterelés első számú oka világszerte, amely számos karambol kiváltója. A biztonságos vezetés teljeskörű figyelmet és koncentrálóképességet igényel a sofőr részéről, melyet az útra és nem a mobiltelefonra kell irányítania.
  • Az Ogilvy "Phone Wall Campaign" című kampánya megmutatja a telefon ‘elszigetelő’ hatását. 
  • A Telekom 2017-es Valentin-napi reklámfilmje egy mobilmentes közös vacsorára ösztönzi a szerelmes párokat, amely során kizárólag csakis egymásra koncentrálnak.
  • A Telenor LovePlant kezdeményezésének célja, felhívni a figyelmet arra, hogy a tudatos, megfelelő minőségű és mennyiségű kommunikálás igenis lehetséges az okostelefonok által, és csak rajtunk múlik, hogy milyen hatással vannak párkapcsolatunkra.
  • Zöldebb bolygót szeretnél? Ne emailezz annyit!: Jelenleg az adatközpontok fogyasztása kb. 2%-át teszi ki  a világ összes energiafogyasztásának, de 2030-ra várhatóan ez a szám a 8%-ot is eléri majd, így sok tudatos e-mailbox user csodákra lehetne képes. 
  • Túlzott mobilozás egészségügyi hatásai: A tudatos mobilozás nem csak a gerincedet kíméli, hanem a látásodat is!
  • Lelki SOS  projekt célja egy gyors és könnyen elérhető, naprakész segítséget nyújtó mobilapplikáció fejlesztése az öngyilkosságok megelőzésére.

Blogok

Két különböző és érdekes témában írtunk blogot, amelyekből egy kis ízelítőt itt találtok. 

Ajánló

Egy-egy a témához kapcsolódó filmet és könyvet javasoltunk számotokra időtöltésként, melyeket szerintünk érdemes megnézni, illetve elolvasni.  Valamint egy appajánlót is bemutattunk Nektek. 

  • Catherine Price: Digitális Detox - Győzd le a mobilfüggőséget: A könyv napjaink hatalmas problémáját, a mobilfüggőséget dolgozza fel kissé radikális megoldásokkal. 
  • Jexi - Túl okos telefon: A film egy őrült vígjáték, amely egy mai témát dolgoz fel az emberekkel és telefonjaikkal kapcsolatban, a párkapcsolati problémákat kisarkítva.
  • Checky: A Checky pontosan megmutatja, hogy egy nap hányszor nyúltál a telefonodhoz és a heti statisztikád napokra lebontva is láthatod.

 

Kihívások

A tematikus hónapunk során 5 különféle kihívást állítottunk össze Nektek, amelyek a céltudatosabb mobilozást segítik elő és a mobillal eltöltött időt csökkentik, növelve ezzel a saját magadra és a környezetedben élőkre szánt időd.

  • Hétvégén kijelölt időpontok a telefonozásra: Jelölj ki egy időpontot, amikor elolvasod a híreket, görgeted a Facebookodat és Instádat, és a nap további részében próbáld elfoglalni magad mással.
  • Közös vacsora, telefonok nélkül: Sajnos sokszor már étkezés közben is a telefonunkat nyomkodjuk, ahelyett, hogy beszélgetnénk szeretteinkkel és ott lennénk 100%-osan. A kihívás célja, hogy mellőzd a telefont vacsora közben és kezdeményezz minőségi beszélgetést a többiekkel. 
  • Messenger elérhetőség kikapcsolása: Sokan késztetést éreznek arra, hogy ráírjanak egy személyre ha elérhetőnek látják. Azonban számos olyan eset előfordul, amikor éppen nem a legalkalmasabb a csevegés, de mégis elcsábulsz a felugró üzenetek láttán. Ezt könnyen megoldhatod, ha kikapcsolod Messenger értesítéseidet!
  • Állítsd szürke árnyalatúra mobil képernyődet!: A különböző app színek nagy szerepet játszanak a figyelemfelkeltésben, sőt az élénk színek fokozzák a mobilfüggőség kialakulását is, így a szürke árnyalatú színmód beállításával sokat csökkentheted a telefonodon töltött időd!
  • Telefon kirakás, amint hazaértél: Próbáljátok ki, hogy amint hazaértek kiteszitek a telefonotokat valami olyan helyre ahol nem lesz szem előtt, így nem vonja el figyelmeteket az együtt töltött időről és beszélgetésről. 

Záró gondolatok

A legtöbb emberhez szinte teljesen hozzánőtt mobiltelefonja és ezzel együtt a digitális világ is, azonban nem árt tudatos felhasználónak lenni és néha félretenni a telefonokat. Most zárásképpen még egy 7 napos kihívást állítottunk össze nektek, amivel garantáltan csökkenthetitek a telefon nyomkodással töltött időtöket, ha eddig még nem sikerült volna!

  • 1. nap - Töröld ki a letöltött, de nem használt applikációid!
  • 2. nap - Ma maximum 5-ször nyisd meg közösségi média oldalaid!
  • 3. nap - Kapcsold ki az értesítéseid a mai napra!
  • 4. nap - Lefekvés előtt legalább két órával már ne nyomkodd az okostelefonod!
  • 5. nap - Tedd félre telefonod (úgy hogy ne is lásd), amikor nem használod!
  • 6. nap - Szervezz valami programot, amely során nem veszed elő mobilod!
  • 7. nap - Tarts egy ‘digitálismentes’ délutánt!

interword blog feliratkozás

Fanni írta Fanni