Emlékszel arra, amikor minden keresési igényedre a “Keress rá Google-ben” volt a megoldás? Nos, ez a korszak már a múlté.
Bár a Google továbbra is vezető szerepet tölt be a keresők piacán, pozíciója kezd meginogni. A márkák, marketingesek és a felhasználók is egyre inkább felismerik, hogy az új, alternatív platformok is szerepet követelnek maguknak az információkeresésben. Mutatjuk, hogyan igazíthatod stratégiádat a mai többcsatornás keresési valósághoz!
2025-ben mélyreható változások kezdődtek meg a keresési szokásokban: Sundar Pichai, Google vezérigazgatója szerint az AI által vezérelt generatív keresés, alapjaiban alakítja át a felhasználói élményt és az egész keresőipart.
Ennek következtében, már nem elegendő kizárólag a hagyományos SEO-ra fókuszálni; az AI-alapú platformokon, a közösségi médiában, és az egyéb digitális felületeken való jelenlét egyre nélkülözhetetlenebb a láthatóság növeléséhez. Így az a keresési ökosztisztéma, amely eddig legfőképpen a Google-ra épült, ma már nem feltétlenül a legbölcsebb választási opció.
A mai keresési környezet már nem csak az algoritmus frissítésekről és a Google-ön való láthatóságról szól. Célközönségünk ma már számos érintkezési ponton keresztül tájékozódik - a hagyományos keresőmotoroktól mint a Google és a Bing, az AI -alapú chatbotokon és közösségi platformokon át, egészen a speciális piactereking, például az Amazonig.
Ebben az egyre csak sokszínűbb és bővülőbb keresési ökoszisztémában azok a vállalkozások tudnak igazán sikeresek lenni, amelyek nem passzívan várják a változásokat, hanem tudatosan és aktívan építik jelenlétüket az új platformokon és csatornákon.
A Google még dominál, de erős a konkurencia
A StatCounter adatai szerint a Google globális keresési részesedése 2024 utolsó negyedévében 90% alá esett, és ott is maradt – ez az első ilyen mértékű visszaesés közel egy évtizede. Ez a tendencia is jól mutatja, hogy a keresési piac egyre inkább diverzifikálódik, vagyis a Google mellett több térhez jutottak más konkurens platformok.
Ez a változás nemcsak technológiai, hanem jogi szempontból is fordulópontot jelent.
2025-ben a Google több trösztellenes vizsgálattal szembesült: nemrég egy bíró megállapította, hogy a vállalat monopóliumot gyakorol a keresési piacon, és ezt a pozícióját versenykorlátozó módon igyekszik fenntartani. Ezek a jogi fejlemények arra kényszeríthetik a Google-t, hogy átalakítsa üzleti gyakorlatait, ami hosszabb távon gyengítheti piaci dominanciáját.
Ez új lehetőségeket teremthet más szereplők – például mesterséges intelligencián alapuló keresőeszközök és közösségi platformok – számára, hogy nagyobb részesedést szerezzenek a piacon. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy a Google teljesen eltűnik a térképről – hanem azt, hogy már nem ő lesz az egyetlen és kvázi kizárólagos szereplő.
Vegyünk példaként egy e-kereskedelmi kiskereskedőt, amely forgalmának 60–80%-át a Google-ről szerzi. Egy generatív AI-alapú keresési algoritmus frissítés idején a webhely láthatóságának akár átmeneti visszaesése is komoly következményekkel járhat: ha a cég marketing stratégiája nem támaszkodik alternatív forgalmi forrásokra, a bevételek néhány hét alatt akár 40%-kal vagy még nagyobb mértékben is visszaeshetnek.
Ezzel szemben azok a versenytársak, akik már kiterjesztették digitális jelenlétüket – például AI-alapú vásárlási asszisztenseket és közösségi kereskedelmi csatornákat is bevonva–, jóval ellenállóbbak lehetnek, és csak enyhe forgalmi ingadozást tapasztalhatnak.
Sűrűsödő pókháló
A mai digitális térben a közönség már nem platformokban gondolkodik, hanem szükségletek és szándékok mentén navigál. Az ügyfélút több érintkezési ponton keresztül zajlik, és ezek nem lineárisak.
Egy felhasználó például: információt kérhet a fenntartható anyagokról egy AI-chatbottól, (például a ChatGPT-től), inspirációért böngészhet az Instagramon vagy Pinteresten,termékeket hasonlíthat össze az Amazonon, majd a vásárlás előtt rákereshet bizonyos márkákra a Google-ben.
Ez a széttöredezett ügyfélút azt jelenti, hogy a vállalkozásoknak átfogó képpel kell rendelkezniük arról, honnan ered a forgalmuk, és hogyan oszlik meg a különböző csatornák között.
Fontos, hogy már nem kizárólag a Google Analytics-re érdemes támaszkodni. A korábban egyeduralkodónak számító forgalmi források – például a Google-keresés – önmagukban már nem biztosítják a teljes képet.
A valódi siker kulcsa ma abban rejlik, hogy tudatosan vizsgáljuk digitális láthatóságunkat- legyen szó keresőkről, közösségi platformokról, AI-alapú eszközökről, piacterekről vagy egyéb digitális csatornákról.
Ne maradj le!
A verseny egyre intenzívebb, és ahogy említettük az ügyfélutak is egyre inkább kiszámíthatatlanabbak. A piaci előny megtartásához többcsatornás stratégiát kell kiépíteni, követni a trendeket és több platformmal kísérletezni - miközben fenn kell tartani az erős teljesítményt minden eddig jól bevált csatornán.
Készülj, mert frászt fogsz kapni az alábbi (akár lehetséges) forgatókönyvtől!
- Egyik napról a másikra elveszted forgalmad 30%-át.
- Fogalmad sincsen, melyik platformon informálódnak ügyfeleid a vásárlás előtt.
- Elengedted az aktív jelenlétet minden új csatornán: ChatGPT, Bing, Youtube, Reddit.
Hogy mi történik a vállalkozásoddal? TUDOD TE!
Az AI másképp keres mint a hagyományos keresők
A mesterséges intelligencia chatbotok nem honlapokat rangsorolnak, hanem információkat gyűjtenek és megbízható forrásokat azonosítanak. Ezért ahhoz, hogy láthatóvá válj a ChatGPT keresői számára, meg kell változtatnod digitális jelenléted megközelítését.
Fontos, hogy:
- Építs márkát és iparági ismertséget - nagyobb lesz az esélyed a megjelenítésre.
- Légy aktív több platformon - ez hitelesebbé és láthatóbbá tesz az AI-botok számára.
- Más, hiteles források hivatkozzanak rád - segít a bizalomépítésben is.
- Világos, struktúrált tartalmaid legyenek - könnyebben megtalálnak és hivatkoznak rád a chatbotok.
- Kapcsolódj a közösségi csoportokhoz - például a Reddit-hez.
- Építs bizalmat - pozitív visszajelzésekkel és értékelésekkel.
A ChatGPT, illetve más AI chatbotok és platformok szélesebb körben vizsgálják a digitális ökoszisztémát, és információkat szereznek a Quora, a Reddit, a közösségi média, a különböző fórum beszélgetések és az értékelések alapján. Emellett a hagyományos keresésnél árnyaltabban értik meg a long-tail (hosszabb, specifikusak) lekérdezéseket is.
Fő az egyensúly!
Ha a realitás talaján maradunk, akkor megállapíthatjuk, hogy az emberek természetesen nem fogják csak úgy elhagyni a Google-keresőt - hiszen még mindig az egyik legelterjedtebb és legerősebb alternatíva a kereső piacon. Emiatt nagy valószínűséggel a közeljövőben is ugyanúgy meg fogja tudni őrizni piaci részesedését, de a dolgok még persze változhatnak.
A sikerhez legfőképpen a többcsatornás SEO-stratégiát kell megvalósítani, erős Google-jelenléttel párosítva, a közönség közelében maradva.
Folytasd ezeket továbbra is:
- Optimalizálj a Google bevált gyakorlatai szerint - gondoskodj róla hogy technikailag is rendben legyen webhelyed és megfeleljen az algoritmusnak.
- Készíts tartalmat többféle platformra - alakítsd úgy üzeneteid, hogy relevánsak, és platform-specifikusak maradjanak.
- Építs márkastratégiát - minél ismertebb a márka, annál valószínűbb, hogy megemlítik az AI-platformok.
- Kövesd nyomon teljes digitális jelenléted és teljesítményedet - figyeld meg honnan jön a több elérés, és milyen tartalmaid működnek jobban
- Vizsgáld meg, hol töltik követőid a legtöbb időt - térképezd fel, mely csatornákon aktív a célcsoportod, hol olvasnak véleményeket, keresnek - és légy ott.
A Google és más keresőmotorok, mint a ChatGPT vagy a közösségi platformok, folyamatosan fejlődnek az új technológiák megjelenésével párhuzamosan. A jövő sikeres márkái azok lesznek, amelyek minden csatornán jelen vannak, hitelesek és könnyen megtalálhatók bárhol, ahol a közönségük keres.
2025-ben már nem az a kérdés, hogyan korrigáljuk helyezésünket a Google-ben, hanem hogy miként legyünk elérhetők minden újdonsült felületen. Ez a szemléletváltás — a platform- és közönség központúságról szól — a fenntartható digitális siker kulcsa.