Céljaid meghatározására számos módszer közül válogathatsz. A három leghatékonyabbnak vélt módszer a SMART, ennek átalakított verziója a CLEAR, valamint az OKR célmeghatározási keretrendszer.
Pontos magyar megfelelőt nehéz lenne találni, úgy mondanám, hogy ez lenne az “Így tervezzünk okosan!” módszer. Kritériumai a konkrét, avagy specifikus, mérhető, megvalósítható, releváns és a határidőhöz kötött.
Az új irányzat, amit az online világban az általa biztosított nagyfokú rugalmasságnak köszönhetően jobban tudunk alkalmazni.
Lefektetett alapelvei a következők:
Egy újabb célkitűzési rendszer, amivel határ a csillagos ég. Sokak által csak a Google leginkább favorizált célkitűzési keretrendszereként ismert. A módszert alkotó két összetevő (Objectives and Key Results) az adott célkitűzésre és főbb eredményeinek meghatározására szolgál. Ezen elv használatakor céljainkat az egészen apró részletekig lebontjuk, hogy teljes mértékben átláthatók, követhetők legyenek, valamint, hogy ne maradjanak szürke foltok, amelyek beárnyékolhatják a sikeres megvalósulást. Ez a csapatodra is motiválóan fog hatni, mert tisztán látható lesz a fejlődés.
Az OKR módszernél ha a célkitűzéseink 60-70%-át elérjük, az kitűnő eredménynek számít.
Social media OKR meghatározásában egy példa:
Mielőtt belevágnál az ötletelésbe, hogy mit és hogyan csinálj, mindenképp állj meg egy pillanatra és vedd végig azt, hogy hol tartasz most. Tanulmányozd, hogy mennyire haladsz hatékonyan a jelenlegi kitűzött céljaid irányába. Hogy átfogó képet kapj jelen állapotodról, hasonlítsd össze akár más oldalakkal is saját honlapodat.
10 ÁLTALÁNOS CÉL A KÖZÖSSÉGI MÉDIÁBAN, AMIT ÉRDEMES KÖVETNI
Ne feledd, hogy ezek általános célkategóriák, nem pedig maguk a célok. Ahhoz, hogy ezeket koncepciókat a márka konkrét céljaivá alakítsd, használd a fenti módszerek valamelyikét. Mindenképp célozz meg egy százalékos növekedést adott időkereten belül.
1. Növeld a márka ismertségét
A márkaismertség megmutatja, hogy a közösségi média használók közül hányan tudnak a piaci jelenlétedről, az általad kínált szolgáltatásokról.
A márkaismertséggel kapcsolatos legfontosabb mutatók:
2. Kezeld a márka ismertségét
A hírnév minden márka számára mást jelent. Például B2C cégeknél (ahol a vállalatok közvetlenül a fogyasztóknak értékesítenek), a népszerűségről és az ügyfelek elégedettségéről szól. B2B vállalkozásoknál (ahol a fogyasztóhoz több vállalaton keresztül jut el a termék), a hírnév az ipar felfogásán múlik.
A márka hírnevével kapcsolatos legfontosabb mutatók:
3. Építs fel egy közösséget magad körül
Ezalatt egy olyan csoportot értünk, ahol a tagok szívesen figyelemmel követik mindennapi tevékenységeid és a előrelépéseid. Ez óriási előnyt fog jelenteni, amikor új terméket dobsz piacra és már van egy kiépített vásárlói köröd.
A közösségi elkötelezettséggel kapcsolatos kulcsfontosságú mutatók:
Comment conversation score - Komment szekcióban indult beszélgetések száma
4. Növeld az eladásaid
Ez egy nagyszerű közösségi média cél, mert közvetlenül a lényegre törekszik. Jobb mutatót nem is találhatunk, hiszen minden erőfeszítésünk az eladások számában tükröződik. Ne feledd, hogy nem minden konverzió végződik eladással. Ha csak hírlevél feliratkozás történik, már annak is mérhető értéke van a brand számára, annak ellenére, hogy nem történt pénzcsere.
Az értékesítéssel kapcsolatos legfontosabb mutatók:
Ha használsz közösségi média hirdetéseket, érdemes figyelmet fordítani a CPC-re, azaz a kattintásonkénti költségre, valamint a CPM-re is, ami a 1000 megjelenítésenkénti költség rövidítése.
5. Szerezz átfogó képet a piacról és a vásárlói igényekről
A közösségi média egy hatékony piackutatási eszköz. Ha felméred az igényeket segíteni fog, hogy relevánsabb tartalmat gyárts, valamint, hogy minél több emberhez eljuss a célközönségedből. Ennek meghatározásában segítségedre lehet egy buyer persona, avagy „ideális ügyfélkarakter” létrehozása. Megszabhatod tulajdonságait, képességeit, érdeklődési körét, hogy könnyebben találd meg később az elkészített sémáid alapján a célcsoportod.
6. Építs bizalmat, növeld az érdeklődést a terméked iránt
Ritka alkalom, amikor egy látogató már az első alkalommal, amikor felkeresi az oldalt vásárlást hajt végre. Elengedhetetlen, hogy a közösségi médiában ne hitelességet közvetítve legyél jelen. Ezzel értéket teremthetsz a márkádnak, ezáltal bátrabban fogja a te terméked választani a vásárló. Hiszen a mai világban ki nem néz utána alaposabban annak amit vesz?
7. Biztosíts egy segítőkész ügyfélszolgálatot
A közösségi csatornák az ügyfélszolgálat egyre fontosabb platformját jelentik. Az ügyfél elégedettsége nem csak attól függ, hogy a várt terméket kapta-e, hanem egy probléma felmerülése esetén mennyire készségesek az ügyfélszolgálat munkatársai a legjobb megoldást keresni. Amennyiben vásárló elégedetten távozik, az természetesen hasznodra fog válni, hiszen továbbajánlja márkád és máskor is örömmel fog visszatérni.
8. Sok múlhat a toborzáson
Meghatározó tud lenni a kiválasztási folyamat. Nem mindegy, hogy az adott pozícióra kit választasz ki. Előzetesen meg kell határoznod, hogy milyen embertípus tudja a legkiválóbban betölteni az állást. Például irodai munkára nem választhatsz egy örökmozgó személyiséget, még akkor sem ha minden más kritériumnak megfelel. Egyértelműen nem fogja jól érezni magát, így a rábízott feladatokat sem a legnagyobb elhivatottsággal fogja elvégezni.
A HR csapattal közösen dolgozz ki egy világos képet arról, hogy kire van szükséged a social media csapatba. Ha megtaláljátok a megfelelő embert könnyebben tudtok előre haladni a célok irányába.
9. Dolgozz ki kommunikációs alapelveket válsághelyzet kezelésére
Nem mindegy, hogy hogyan kezelitek a kritikus szituációkat. A közösségi médiában ezeknek a megválaszolása növelheti, de esetenként meg is döntheti a márkád hírnevét. Éppen ezért fektess le egy mindenki számára egyértelmű eljárásmódot az ilyen helyzetekre.
10. Törekedj a belső kommunikáció javítására
A jó közösségi kapcsolatok nélkülözhetetlen elemei a hatékony információ áramlásnak a vállalaton belül. Amint kellően szilárd és akadálymentes a belső kommunikáció a problémákat is könnyebben tudjátok kezelni. Nem mellesleg mindenkinek érdeke, hogy hatékonyabb legyen a közös munka.
Most jöjjön a top 5 tipp a közösségi oldalakhoz
Legyél tisztában a Facebook algoritmusával! Jusson eszedbe, hogy nem minden bejegyzés fog megjelenni a követőd hírfolyamában.
Forrás: @latermedia
A legújabb fénysebességű őrület a fiatalok körében. Amennyiben célcsoportod a 30 év alatti korosztály, a TikTok-os jelenlét szinte elengedhetetlen, mivel a felhasználók ⅔ része 30 év alatti.
A TikTok lehetőségeiről bővebben korábbi blogjainkban olvashatsz:
A kimutatásokhoz segítségül veheted a Twitter analytics oldalt, amivel egyszerűen hozzájutsz a számodra szükséges információkhoz.
Jelenleg a T-Series nevű YouTube csatorna áll a lista élén, közel 150 milliárd megtekintéssel. Mi a titka a sikernek a videómegosztón?
Záró gondolat
A sikeres social media használathoz nincs tökéletes recept. Egy dolog biztos, ha követed a legújabb trendeket és megfogadod tippjeinket, egyel közelebb kerülsz egy jól funkcionáló profilhoz.
Források:
How to Set and Reach Social Media Goals
How to Set and Reach (Infinite) Social Media Goals
Comparing SMART Goals vs CLEAR Goals